کتاب های جلال ستاری
زندگی و معرفی آثار جلال ستاری
جلال ستاری (متولد ۱۳۱۰- ) محقق، اسطوره شناس و اندیشمند ایرانی است، وی بالغ بر ۹۰ جلد کتاب در زمینههای اسطوره شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی ۵۰ سال به رشته تحریر در آورده، این کتب بعضا از کتابهای مرجع و شاخص در زمینههای تخصصی خود هستند
جلال ستاری، محقق و اسطوره پژوه و اندیشمند ایرانی در سال ۱۳۱۰ متولد شد وی بیش از ۵۰ سال کار دقیق و ظریف در زمینه های اسطوره شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی انجام داده است که حاصل آن نزدیک به ۸۰ کتاب است که برخی از آنها کتاب های مرجع و شاخص در حوزه و موضوع خود به شمار می روند. وی در سال ۸۴ به پاس عمری تلاش فرهنگی نشان آفیسیه ( نشان ادب و هنر فرانسه) را دریافت کرد.. دکتر جلال ستاری در دوره طولانی فعالیت های فرهنگی خود،آثاری ماندگار و ارزشمند به ایرانیان تقدیم کرده است.از میان این آثار می توان به کتاب هایی زیر اشاره کرد: از جمله آثار آقای ستاری می توان به « چشم انداز اسطوره»،« زبان رمزی افسانه ها»،« زبان رمزی قصه های پرشور»،« رمز پردازی آتش»، « اسطوره و رمز»، در زمینه اسطوره و روانشناسی، «حالات عشق مجنون»،« افسون شهرزاد»،«درد عشق زلیخا»،« عشق صوفیانه»،« پژوهش در قصه اصحاب کهف»،« پژوهش در قصه یونس و ماهی»،« پژوهشی در قصه شیخ صنعان و دختر ترسا»،« پژوهشی در قصه سلیمان و بلقیس»،« گفت و گوی شهرزاد و شهریار» و آثاری دیگر در این زمینه اشاره کرد. وی همچنین در زمینه تحلیل مباحث ادبی و اسطوره ای ادبیات و فرهنگ ایران کتاب های « نمایش در شرق»،« نماد و نمایش»،« آیین و اسطوره در تئاتر»،« تراژدی و انسان»،« پرده داری و شبیه سازی»،« تقلید و تماشا»، تالیف و انتشار داد. کتاب «در بی دولتی فرهنگ» وی نیز از جمله معدود تحلیل ها در زمینه وضعیت فرهنگ در دوره پهلوی است که از سوی نشر مرکز( ناشر عمده آ ثار آقای ستاری) به بازار کتاب عرضه شده بود.
{tortags,171,5}
شناخت جلال ستاری از تك تك هنرها به راستي حيرت انگيز، تا آنجا كه به نظرم او يكي از هنر شناسان بي نظير روزگار ماست. نگارنده اين سطور مدت ها پيش نخستين بار به لطف مقاله اي از جلال ستاري بود كه با حسين كاظمي، يكي از مهمترين نقاشان مدرن ايران آشنا شد و در آگاهي و اشراف ستاري به نقاشي همين بس كه مسعود عربشاهي ، نقاش برجسته روزگار ما، از او درخوست كرده تا بر مجموعه آثارش كه در آمريكا چاپ مي شود ، مقد مه اي بنويسد. او همچنان سال ها پيش مقدمه اي بر آثار نقاشي وزيري مقدم نوشته و به خواهش ژازه طباطبايي، مجسمه ساز معاصر، مقدمه اي هم بر مجموعه آثار تجسمي وي نگاشته است. حضور مداوم پيگير او در بطن جريان ها و رخدادهاي هنري، فكري و فرهنگي نيم قرن گذشته ، ستاري را به تاريخ شفاهي فرهنگ معاصر ايران بدل كرده ، تاريخي كه اگر روزي نوشته شود بسياري گو شه هاي پنهان مانده را آشكا مي كند و در شناخت سره از ناسره و واقعيت از فريبكاري و ظاهر سازي ، نسلهاي بعدي را ياري مي رساند. آرتو، يونگ، الياده و باشلار چهار متفكري هستند كه جلا ل ستاري دلبستگي خاصي بدا نها دارد . وقتي آخرين ترجمه اش را باشلار « معرفت شناسي» ، را به پايان برد، مي گفت: « بالاخره خيالم راحت شد. ديگر درباره همه كساني كه احساس مي كردم بايد برايشان كاري انجام بدهم، يا كتابي نوشته ام يا ترجمه كرده ام » او دو كتاب از مهمترين آثار الياده يعني ، « چشم اندازهاي اسطوره» و « رساله در تاريخ اديان» به فارسي برگردانده و جلد ششم از مجموعه« جهان اسطوره شناسي » را يك سر به آرا و انديشه هاي وي اختصاص داده است. رومن رولان در جايي گفته بود : « ما در ميان صفحات كتاب هاي نويسندگان تكه هاي وجود خودمان را جستجو مي كنيم.» و وقتي روزي جلال ستاري را مي بينيم كه با يك دسته كتاب شيمي ، فيزيك و رياضيات دبيرستان و پيش دانشگاهي وارد مي شود و مي فهميم براي ترجمه « معرفت شناسي » پيرانه سر رنج خواندن دوباره اين همه كتاب و يك سال كلنجار رفتن با متن اصلي و آنها را به جان خريده ، به ياد مي آوريم كه باشلار در واپسين سطر هاي « شعله شمع» نوشته بود: « ذهن در تب و تاب خواندن كتابي دشوار فهم خود را مي سازد و باز مي سازد و صيرويت انديشه و افق آن در همين بازسازي هاي ذهني است.» بر همه اينها بايد نقش يگانه جلال ستاري در پرورش بسياري هنرمند ، نويسنده و پژوهشگر در زمينه هاي مختلف را افزود كه هر كدام تا مدت ها از دانش و بينش و راهنمايي او سود برده اند و اين خوان نعمت همچنان گسترد ه است . و هنوز هم بسياري از هنرمندان و پژوهندگان اسم و رسم دار در شاخه هاي گوناگون ، از تعزيه و تئاتر غربي گرفته تا پژوهش در باره رجال عهد قاجار، از وجودش بهره ها مي برند. اما كمي هم از فرهيختگي و فرهنگ پروري خودمان بگوييم : محال بود در ميان اهل فرهنگ جايي صحبت از كتابهاي فرانسوي بشود و سخني از كتابخانه عظيم جلال ستاري به ميان نيايد. اما ما كه انقلابمان انقلاب فرهنگي بوده ، پس از سالها به اين نتيجه مي رسيم كه خانه موروثي او، اويي كه مدتهاست از حقوق بديهي اش محروم شده، نيز بايد مصادره شود. و اومجبور مي شود از بيش از ده هزار جلد كتاب به زبان فرانسه ، كه عمري دانه دانه گرد آورده بود، چشم بپوشد. و ما حتي به اين فكر نمي كنيم كه اگر خانه او را مصادره كرده ايم،آن را به كتابخانه تبديل و كتابهاشان را همان جا حفظ كنيم و كدام كتابخانه ما ده هزار جلد كتاب در جه يك به زبان فرانسه دارد؟ حالا هر وقت صحبت از شاعر يا نويسنده اي مي شود و تو مي پرسي : « آقا راستي شما كارهايش را داريد؟» پيرمرد لبخندي مي زند، دست ها را به هم مي سايد و مي گويد:« قربان اين هم مجموعه كاملش بود جزو همانهايي است كه رفت. » روزگاري رضا براهني گفته بود: « من و جلال ستاري پلي هستيم ميان شرق و غرب .» اگر هم حتي اولي را به حساب اعتماد به نفس مفرط(؟) آن يگانه بگذاريم، بدون شك دومي از تيز هوشي و نكته بيني هميشگي براهني ناشي مي شود: جلال ستاري نقطه تلاقي شرق است با غرب. در باره دانش بي كران و شگفت انگيز لوي استروس و الياده حكايت ها شنيده ايم . جلال ستاري ، گرچه بسيار به آنها ، نه استروس است و نه الياده . جلال ستاري « پل فيروزه» است.
كاپيتان قره گز ( لوئي گوليس ، ترجمه با داود رشيدي )، 1344/
تاثير سينما در كودك و نوجوان 1345/
هزارو يك شب و افسانه شهرزاد 1348/
پيوند عشق ميان شرق و غرب 1354/
درباره فرهنگ، 1354/ فرهنگ و مردم 1357/
نزاع بر سر قدرت فرهنگ غرب 1361/
چشم اندازهاي اسطوره ( مير چاليده( 1362/
روانكاوي آتش ( گاستون باشلار) 1362/
نامه سر گشاده به سر آمدن جهان سوم ( احمد بابا ميسكه) 1362/
زبان رمزي افسانه ها ( لو فلر دلاشو 1364/
حالات عشق مجنون 1366/ در قلمرو فرهنگ( مجموعه مقاله) 1366
رمز و مثل در روانكاوي ( تأليف و ترجمه) 1366
زبان رمزي قصه هاي پريوار ( دلاشو) 1366
نمايش در شرق ( مجموعه مقاله) 1367
افسون شهرزاد 1368
آنتون آرتور ( شاعر ديده ور صحنه تئاتر) 1368
هنر مقدس ( بوركهارت) 1369
جان هاي اشنا 1370
رمز پردازي ( بوركهات) 1370
زمينه فرهنگ مردم 1370
رساله در تاريخ اديان ( الياده) 1372
جهان نگري ( يونگ) 1372
مدخلي بر رمز شناسي عرفاني 1372
نمادهاي زنده جان ( مونيك دوبوكور) 1373
درد عشق زليجا 1373
دانش اساطير ( رژه باستيد 1373
عشق( رنه آلندي) 1373
سيماي زن در فرهنگ ايران 1373
اسطو ره هاي عشق ( دني دوروژمون)1374
نماد و نمايش ( مجموعه مقاله ) 1374
عشق صوفيا 1374
اسطوره و رمز( مقالات اسطوره شناسان بزرگ جهان ) 1374
آيين اسطوره در تئاتر ( مجموعه مقالات) 1376
اسطوره در جهان امروز 1376
پژوهشي در قصه اصحاب كهف 1376
چها سيماي اسطوره اي ( تارزان، دراكولا، فرانكشتين، فاوست، ) 1376
حكمت شرق و روان درماني غرب ( هانس باكوبس) 1376
رمز پردازي اتش ( ژان پير بايار ) 1376
رمز انديشي و هنر قدسي 1376
بازتاب اسطوره در بوف كور 1377
پژو هشي در قصه يونس و ماهي 1377
تراژدي و انسان ( آندره بونار) 1377
در روز بازار زمانه 1377
شعله شمع( باشلار) 1377
كاتاكالي تئاتر رقصان هند ( واتسيايان و دانيلو ) 1377
پري داري و شبيه سازي « در جست و جوي ريشه هاي تئاتر ( ژاك بورگو) 1378
پژوهشي در قصه شيخ صنعان و دختر ترسا 1378
جهان اسطوره شناسي (2) 1378
پرده هاي بازي ( مجموعه مقاله ) 1379
جهان اسطوره شناسي (3) 1379
در بي دولتي فرهنگ 1379/ يوگا( يونگ) 1379
جهان اسطوره شناسي (4) 1379
پژوهشي در عشقنامه هلوئيز و آبلار 1379
جهان اسطوره شناسي (5) 1380
هويت ملي و هويت فرهنگي ( مجموعه مقاله) 1380
پژوهش در ناگزيري مرگ گيل گمش ( بانيك بلان) 1380
پژو هشي در اسطوره گيل گمش و افسانه اسكندر 1380
شرق در ادبيات فرانسه ( پير مارتينيو) 1381
جهان اسطوره شناسي (6) 1381
پژوهشي در قصه سليمان و بلقيس 1381
تئاتر و دين ( گابريل مارسل) 1381
گفتگوي شهرزاد و شهريار 1382
تقليد و تماشا ( مجموعه مقاله) 1382
معرفت شناسي ( باشلار) / اسطوره نو ( يونگ) / حكايت سند باد و