در این مطلب به معرفی جیدو کریشنامورتی زندگی و آثار این نویسنده هندی می پردازیم. ایشان یک محقق و نویسنده هندی است که در مباحث علمی و معنوی تخصص داشته و راجع به این موضوعات سمینارها و سخنرانی های زیادی داشته است مباحث گفتگوهای او و سخنرانیهایش راجع به مراقبه رابطه انسانها با یکدیگر و انرژی و تاثیرات مثبت در زندگی می باشد
اندازه گرفتن میزان تاثیرات کریشنامورتی بواسطه روشهای عینی و معقول کاری بسیار است هیچ سازمان و نهادی بر اساس فلسفه ایشان وجود ندارد که بر اساس آن بتوان میزان پیشرفت این اثرگذاری را سنجید. کریشنامورتی در سال ۱۹۲۹ در زمان منحل کردن انجمن فرمان ستاره اظهار داشت کاری به تعداد نفرات ندارد و گفت: "اگر فقط پنج نفر وجود داشتنه باشند که گوش بدهند، زندگی کنند و روی خود را به سمت ابدیت بچرخانند همان کافی خواهد بود. علاقه به او و کار او سالها پس از مرگ او همچنان ادامه دارد. بسیاری از کتابها و همچنین صدا، ویدئو و دادههای کامپیوتری، هچنان چاپ میشوند که عمدتاً توسط خرده فروشان آنلاین و رسمی انجام میگردد. چهار بنیاد رسمی، با حفظ بایگانی، انتشار تعالیم به زبانهای متعدد، محصولات جدید دیجیتالی و سایر رسانهها، توسعه وب سایت، حمایت از برنامههای تلویزیونی، وب، سازماندهی جلسات و گفتگوهای افراد علاقهمند در سراسر جهان همچنان به این راه ادامه میدهند. با توجه به ارتباطات و مطبوعات منتشر شده توسط این بنیادها لیستهای پستی آنها و سوالات افراد، همچنان رو به رشد است. همچنین مدارس و مؤسسات آموزشی مختلف، که در کنار هدف کلی آموزش پروژههای جدیدی ارائه میدهند روبه رشد هستند کریشنامورتی یک نمونه از آن معلمان معنوی است که آیین و آدابهایهای رسمی متعصبانه را مردود شمردهاست. درک او از حقیقت به عنوان "سرزمین ناشناخته"(سرزمینی بی مسیر)، که امکان دستیابی فوری به آزادی را فراهم میکند، در تعلیمات مختلف همچون بروس لی، لانگ بری، و دالایی لاما منعکس شدهاست. کریشنامورتی تحت تاثیر آثار، اسطوره شناس جوزف کمبل، هنرمندان جکسون پولاک و بئاتریس وود، مربی ترنس وبستر دویل و ضد فرهنگ نویسنده آلن واتس قرار گرفته و با آنها آشنا شد. اکهارت تول، نویسنده و سخنران در مورد موضوعات روحی، و دیپاک چوپرا نویسنده و سخنران موضوعات خود سازی، هر دو ادعا کردند که کریشنامورتی یکی از تاثیرگذاران آنها بودهاست. فیلسوف / نویسنده آیریس مرداک نیز کریشنامورتی ملاقات را ملاقات کردهاست در هند با آن سنت طولانی خود در سرگردانی مردان "مقدس"، تارک دنیاها و معلمان غیرمذهبی، کریشنامورتی توانست توجه تعداد زیادی را و گاهی ناخواسته تحسین آنها را در سخنرانیهای عمومی و خصوصی متعدد خود جلب نماید. او توسط چهرههای گوناگون مذهبی به عنوان معلم بزرگ یاد میشود و مورد احترام افرادی همچون رامانا ماهارشی، معلم روحانی آناندامایی ما، و نیز چهرههای شناخته شده تر درغرب از جمله اوشو بود. همچنین معلم روحانی ویمالا تاکار با کریشنامورتی در سال ۱۹۶۰ ملاقات کرد. اگرچه کریشنامورتی حساسیت ویژه برای سانیاسی واقعی یا راهبهای بودایی داشت ولی انتقاداتی تخریبی از مراسم مذهبی آنها، نظامها و شیوههای آنها بیان میکرد. کریشنامورتی بطور فزایندهای علاقه نهادهای دینی مهم در هند را جلب نمود. او بطور دوستانه تعدادی بحث و مذاکره با علمای هندو و بودایی و رهبران شناخته شده، از جمله دالایی لاما داشت. تعداد زیادی از این بحثها بعدها در کتابهای مختلف کریشنامورتیهای منتشر شد. فیلسوف عارف و جستجو کننده علوم پوشیده قرن بیستم، سموئل آن وئور، تعالیم کریشنامورتی را ستایش کرد و اظهار داشت که "روح درونی" وی یک "بودا با درک بالا" بود، اگر چه فرهیختگی وی و اثر آن بر رشد معنوی او مورد تردید (برخی از) عرفاً بود. شایستهاست که هر گونه بحثی در باره تاثیر گذاری (کریشنامورتی) هر چند گسترده با معیارهای تعریف شده خود کریشنامورتی درباره موفقیت سنجیده شود. مثلاً اینکه آیا افراد براستی میفهمند و آموزههای وی را "زندگی و تنفس" (درک) میکنند یا خیر در مورد سنجش تاثیرگذاری وی و معیارهای او درباره موفقیت آخرین و تنها بیانیه عمومی متعلق به خود کریشنامورتی است. در یک پیش اگاهی بسیار غم انگیز کریشنامورتی ۱۰ روز قبل از مرگش در سال ۱۹۸۶ با کلمات سادهای تاکید کرد: که " هیچ کس" در میان همکارانش در این دنیای بزرگ، وی و زندگی اش و تعالیمش را را درک نکردهاست.
کتاب های کریشنا مورتی عبارتند از
- حضور در هستی
- کتاب زندگی - مراقبههای روزانه
- نگاه در سکوت
- شرح زندگی
- شادمانی خلاق
- فراسوی خشونت
- عشق و تنهایی
- تعالیم
- سکون و حرکت
- شعله حضور و مدیتیشن
- پرواز عقاب
- برای جوانان
- مرگ
- خیر و شر
- حقیقت و واقعیت
- نارضایی خلاق
- رهایی از دانستگی