بی نظیر بوتو دختر شرق، عنوان کتاب خاطرات نخست وزیر فقید پاکستان می باشد که علیرضا عیاری آن را به پارسی ترجمه کرده است. کتاب در هفده فصل همراه با یک بخش آلبوم تصاویر مربوط به نخست وزیر فقید پاکستان تهیه و تنظیم شده است. بی نظیر بوتو رهبر فقید حزب مردم پاکستان و فرزند اول ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر سابق آن کشور است. نویسنده با نثری ساده فراز و نشیب ها و تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین خود را به قلم می آورد. بی نظیر بوتو به عنوان نخستین فرزند ذوالفقار علی بوتو از مادری با ریشه ایرانی در سال 1953 متولد شد و در دانشگاه های هاروارد و آکسفورد به تحصیل پرداخت. پدر بی نظیر بوتو در زمان ایوب خان، حزب خلق پاکستان را پایه گذاری کرد و بعدها به عنوان نخست وزیر پاکستان با رای مستقیم مردم بر سر کار آمد و از معدود دولت های غیر نظامی پاکستان به شمار می رود. 

 

IMAGE634667210707764901

 

پس از کودتای نظامی سال 1977 توسط ضیا الحق، بی نظیر بوتو به دستور ضیاالحق زندانی شد و پدرش نیز اعدام شد. بی نظیر بوتو پنج سال سیاه و زجر آور را در زندان انفرادی به سر برد. بعدها که از زندان خارج شد، در لندن حزب مردم پاکستان را بنیان نهاد و علیه ضیا الحق فعالیت کرد. پس از کشته شدن ضیا الحق در انفجار هواپیما، بی نظیر بوتو با رای مردم نخست وزیر پاکستان شد.

بی نظیر بوتو چه در زمانی که نخست وزیر پاکستان بود و چه بعدها، همیشه مورد اتهام و تهمت های بی اساس و بی پایه مخالفان خود قرار می گرفت. اگرچه در ابتدا علاقه ای به دنیای سیاست نداشت لیک بنابر شرایط حاکم، در انتخابات شرکت کرد و به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد و به عنوان یکی از زنان مشهور و شناخته شده ی زمان خویش قرار گرفت. همچنین بی نظیر بوتو به عنوان نخستین زنی می باشد که در یک کشور مسلمان با رای مردم به قدرت رسیده است.
بی نظیر بوتو در سال 1386 در راولپندی پاکستان مورد حمله قرار گرفت و در پی تیر اندازی که به سوی او شد، در زمان نخست وزیری پرویز مشرف کشته شد و چشم از جهان فرو بست. سرنوشت بی نظیر بوتو در یکی از ناآرام ترین کشورهای جهان چنین آماده گشته بود که مانند پدر و دو برادرش که کشته شدند، خودش نیز در پایان کشته شود.

بی نظیر بوتو مقدمه خاطرات خود را با این جملات آغاز می کند:
من این زندگی را انتخاب نکردم بلکه این زندگی است که مرا انتخاب کرده است. در کشور پاکستان به دنیا آدم و زندگیم در بر گیرنده حالات مختلفی از ناآرامیها، ناملایمات و لحظات غم انگیز و در عین حال پیروزیها و اوقات خوش است.
پاکستان یک بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. تروریست ها تحت پوشش و با نام اسلام ثبات و آرامش این کشور را خدشه دار کرده اند. نیروهای دموکراتیک بر این باورند که تقویت و توسعه اصول آزادی موجب ریشه کن شدن و حذف تروریسم خواهد شد. ترس و نگرانی از دست دادن قدرت شرایط و فرصتها را به گونه ای رقم زده تا آتش تروریسم روشن تر و نیروها و عوامل طرفدار توسعه و پیشرفت به حاشیه رانده شوند. پاکستان را نمی توان با سایر کشورها مقایسه کرد. زندگی مرا نیز نمی توان همچون زندگی سایر افراد معمولی و آرام فرض کرد. پدر و دو برادرم کشته شدند. مادرم، همسرم و من هرکدام مدتی را در زندان به سر بردیم. از طرفی برای مدت های زیادی در تبعید بودیم.

مترجم کتاب علیرضا عیاری در مقدمه ای که در ترجمه این کتاب خاطرات نگاشته است، نخست شرح مختصری از موقعیت و وضعیت کشور پاکستان ارائه میدهد و در ادامه در یک نگاهی گذرا و کلی، سیر زندگی بی نظیر بوتو را به قلم می آورد و با این مقدمه، خاطرات بی نظیر بوتو، بی نظیر بانوی پاکستان آغاز می گردد

برای خرید کتاب بی نظیر بوتو کلیک نمایید