کلیدر مشهور ترین اثر محمود دولت ابادی نویسنده , نمایشنامه نویس  و فیلمنامه نویس چیره دست ایرانی است که وی با این اثر شهرت جهانی یافت. دولت ابادی با این رمان توانست رکورد پورفروش ترین رمان حجیم را به نام خود ثبت کند.
کلیدر در سال 1378 به زبان المانی نیز منتشر شد.

 معرفی کتاب کلیدر




دختری جوان و کرد بنام ماران با اسبش به سوی زندان شهر که پدر و نامزدش در ان به سر میبرند میرود. بلقیس و شوهرش، کلمیشی که به چوپانی مشغول اند سه پسر و یک دختر به نام‌های خان‌محمد، گل‌محمد، بیگ‌محمد، و شیرو دارند که به علت خشک سالی به دیمی کاری روی اورنده اند.
پسر دوم خانواده گل محمد که زنی به نام زیور دارد به‌ تازگی از خدمت سربازی بازگشته . او و مارال دلباخته یکدیگر می‌شوند  و با هم ازدواج میکنند . دلاور، نامزد سابق مارال به خاطر این بی وفایی سرشار از کینه و نفرت میشود. این ازدواج باعت بوجود امدن نزاع و دشمنی میان طایفه‌ها و خانواده‌ها می‌شود و این دشمنی‌ها تا جایی پیش می رود که منجر به قتل یکی از مال داران اسم ورسم داره بنام حاج حسین چارگوشلی به دست کل محمد میشود .و در این حین به ماموران به بهانه وصول مالیات و به منظور تحقیق در مورد جنایت انجام شده به ان منطقه می روند. گل‌محمد که به ماجرا شک کرده انان را میکشد و جسدشان را می‌سوزاند. سرانجام گل‌محمد دستگیر و زندانی می‌شود، اما به کمک ستار فعال سیاسی و عضو حذب توده که که در ان منطقه فعالیت سیاسی میکند از زندان فرار کرده  و به‌ ناچار زندگی مخفیانه‌ای را پیش می‌گیرد.
ستار در افکارش گل محمد را به عنوان رهبر اینده قیام مردمی تصور میکند.
گل محمد و یارانش  با ارباب ها و خان ها که به مردم عشایر و دهقان زور گویی میکنند به جنگ روی می اورند . و درست در همین جا افسانه‌ها گل محمد و یارانش اغاز میشود.

خرید کتاب کلیدر اینجا کلیک کن