پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

معرفی نمایشنامه

 معرفی نمایشنامه

در این قفسه با معرفی نمایشنامه های برتر ایرانی و خارجی می پردازیم به معرفی کتاب سینمایی و کتاب های نمایشی و شما می توانید برای خرید کتاب سینما و تئاتر اینجا کلیک نمایید

 

قهرمانان زاده نمی شوند، ساخته میشوند. بزرگترین قهرمانان در بزرگترین مشکلات ساخته می شوند.


عیار تنها فیلم نامه ای از بهرام بیضایی یکی از برجسته ترین کارگردانان و نمایشنامه نویسان معاصر ایران است. بهرام بیضایی که تحقیقات و پژوهش های فراوانی در زمینه اسطوره شناسی باستان انجام داده و هنوز نیز در این عرصه کم شناس در حال کار و فعالیت است. تاثیرپذیری او از این مسیله در بسیاری از آثار او دیده می شود که باعث ایجاد عمقی دلچسب در داستان های او می شود و داستان های او را شناسنامه دار می کند. او قهرمانان و شخصیت های خفته را بیدار می کند و در چشمان مخاطب جان میدهد و آنان را نه آن چنان که خوانده ایم بلکه به گونه ای متفاوت و مدرن که برایمان آشنا باشند دوباره به ذهن ما میبخشد. آرش کمانگیر، مرگ یزدگرد و عیار تنها بخشی از این آثار هستند.

و اما عیار تنها. لازم است ابتدا عیار را معنایی شایسته کنیم. عیار به معنی چالاک و سلحشور و دلاور است هر چند که حال بار معنایی این کلمه تا حدودی تاریک گشته و مترادف با معناهایی چون راهزن و یا سارق نیز به کار میرود. عیاران دسته ای از مردم بودند که با روشی خاص خود و بدون رعایت قوانین مرسوم جامعه دست به کارهای خوب و به صلاح جامعه می زدند. از این جمله می توان به دزدیدن اموال ستمگران و بازگرداندن آن به مردم و یا مجازات آنها اشاره کرد. معادل آنها در زبان ها و ادبیات دیگر نیز بسیبار مشاهده می شود. مثال هایی چون رابین هود و یا زورو و ... . عیاران قهرمانان و جوانمردان دوران خود به شمار می رفتند. این مقدمه لازمه دانستن و درک این داستان وقهرمانش می باشد.

معرفی کتاب عیار تنها

عیار تنها درباره زندگی همه ماست. مایی که چون قایق نشینانی در این دریای ناآرام هستیم. همه دریاداران بی باک دریای ارامیم ولی آنجا که دریا خشمگین باشد ذات واقعی ما رخ می نماید و آنجه می شویم که هستیم نه آنچه نشان میدهیم و میخواهیم باور کنند. عیار این داستان از اوج به خاک می آید و به خاک آلوده میشود مانند همه انسانهایی که سختی های روزگار وادار به کجرویشان میکند. ولی چه عاملی او را به اینجا می کشد؟ دنیا ؟ ثروت؟ جاه و جلال؟ پاسخ به همه این موارد منفی است. او به بیماری دچار می شود که آغاز بسیاری از راه های خطاست و آن نا امیدی و ترس است. عیار خود و امیدش را در حمله وحشیانه مغول از دست میدهد و به همراه آن تمامی آنچه که برایش می جنگد نیز را ویران و از دست رفته میبیند. او به آنجایی می رسد هیچ چیزی جز تاریکی نمی بیند و دل به تاریکی میسپرد. ولی آیا ارزشها و معنویات او را در این حمله ویرانگر یاری می رسانند؟ سرانجام او چه خواهد شد؟

لذت خواندن این فیلمنامه زیبا را با پایان فوق العاده آن از دست ندهید.

برشی از کتاب:

نحوی: هی هی سخنان زندقه می گویی. نبینم که یاوه های اهل جدل می بافی که فلسفی و سفسطی اند و سخن در رد اولیا می گویند. کاش مغول برسد و این اهل شبهه از زمین بردارند!

عروضی: پنداشتی تیغ مغول گردن مومن نمی بُرد؟ ـ آتش که درگیرد همه را می سوزد!

نحوی: سوخته به که پلید! تا شمایید که اوصاف ملامتیان می خوانید من خطِ رضا به آمدن مغول دادم!

لغوی: عجیب نیست؛ همیشه همچنین بوده اید و بود

برای خرید کتاب عیارتنها اینجا کلیک کن

""ارکستر زنان آشویتس" نام نمایشنامه ای به قلم آرتور میلر،نمایش نامه نویس معروف آمریکایی است که همگان او را به نام نمایشنامه بسیار معروف مرگ فروشنده میشناسند. آرتور میلر برای نگارش مرگ فرشنده برنده جایزه معتبر پولیتزر شده است. نام اصلی این کتاب "نواختن برای زندگی" است که درسال 1980 از آن فیلم بسیار موفقی ساخته شده است.

این نمایشنامه در اردوگاه خوفناک آشویتس درباره یک خواننده دورگه لهستانی یهود به نام فانیا فنه لون است . ایده اصلی این داستان از خاطرات واقعی همین خواننده است. در مورد فضای داستان که نیاز چندانی به توضیح نیست. آشویتس نام اردوگاه رژیم نازی در زمان جنگ جهانی دوم است که در لهستان واقع شده است. آلمانی ها برای پاکسازی نژادی که یکی از سرلوحه های اصلی برنامه هیتلر بود، از تمام مناطق اروپا، یهودی ها را به این اردوگاه کار می فرستادند و در صورت بیماری و یا کهولت سن و یا از کارافتادگی آنها را به کوره های ادم سوزی فرستاده و به شکلی وحشیانه اعدام میکردند.

این مقدمه کوتاه لازمه تصور فضای دلهره آور این داستان است. در این شرایط فانیا پس از انتقال به دلیل شهرت زیاد در خوانندگی به عضویت ارکستر زنان در آشویتس در می اید. ارکستری که فلسفه موسیقی را به سخره میگیرد. موسیقی نواخته و خوانده می شود ولی نه برای زیبایی ذاتی آن بلکه برای لذت سلاخان و جلادانی که کار روزانه آنها را با واژه جنایت نیز نمی توان به درستی و کمال بیان کرد. دنیای فانیا که سراسر با موسیقی آمیخته شده در این فضا به چالشی کشیده می شود و او را در ناباوری میزان پستی انسانیت فرو میبرد.

ارکستر می نوازد، سازها مرتب تکان می خورند و خواننده به آنها دم میگیرد ولی صدای آنها در موسیقی هولناک ترس گم میشود. ارکستری که برای مرگ نواخته می شود، چیزی به جر مرگ به ارمغان نمی آورد. فاصله آنها تا مرگ به اندازه یک نت موسیقی است و هیچگاه نمی توانند از این ترس رهایی یابند.

معرفی کتاب ارکستر زنان آشویتس

آرتور میلر این داستان را با توانایی خاص خود در فضا سازی و شخصیت سازی روایت کرده است و می توات در همه دیالوگ ها و حالات رفتاری فانیا و سایر نوازندگان تمامی احساسات را درک کرد. خشونت بی حد و حصر در کنار این گروه موسیقی خود را تشدید می کند و بیشتر و بزرگتر جلوه می کند. تمامی شخصیت های نازی که مسئول این ارکستر هستند چهره و نمایی کاملا خشک و بی روح دارند و لذت بردن آنها از موسیقی کاملا بی معنی و مسخره جلوه میکند. در سویی دیگر تمامی این ارکستر برای زندگی می نوازند چون می دانند این آخرین امیدشان برای زندگی است.

درباره نسل کشی نازی ها در طول جنگ جهانی دوم، داستان ها و فیلم های بسیاری ساخته شده است. در میان این آثار ارکستر زنان آشویتس جایگاهی ویژه و ممتاز دارد.

متاسفانه راجع به حمید شعاعی این نویسنده بزرگ مطلب کافی در اینترنت پیدا نشد و افسوس که نویسنده و پژوهشگری به این بزرگی که آثاری چون رمان از گل پراکنده کتاب سخنان بزرگان -مجموعه مقالات تحت عنوان سایه ها و راجع به زندگی شوپن و رودن-کتاب علل پیدایش مشروطیت و کتاب امثال شعر فارسی و کاملترین فرهنگ نمکایشنامه و فیلم نامه را نوشته این چنین گمنام باشد که به زودی در مطلبی در همین سایت به حمید شعاعی بزرگ می پردازیم.و حال  در این مطلب به معرفی کتاب نمایشنامه و فیلم در ایران خواهیم پرداخت چاپخانه شرکت هرمینکو در سال 1355 که حاوی معرفی در حدود هزار و پانصد فیلم نامه نمایشنامه و کتابهای نمایشی است به انضمام شرح اجرای نمایشنامه های چاپ شده نقد نمایش ها و نمایشنامه ها در مطبوعات.عکس صحنه هایی از اجرای نمایشنامه ها و عکس هایی از دست اندرکاران .عکسهایی از پشت جلد کتاب های نمایشی و ........که شما عزیزان می توانید برای خرید کتاب نمایشنامه و فیلم نامه در ایران اینجا کلیک نمایید

 

برای اول بار در ایران فرهنگ سینمایی ایران تالیف حمید شعاعی انتشار یافت این فرهنگ که در واقع جلد دوم کتاب نمایشنامه و فیلم نامه ها در ایران است بصورت همه جانبه سینمای ایران را مورد بحث قرار میدهد و همانند این کتاب همه کتاب و اثار نمایشی را پوشش میدهد راجع به بیوگرافی هنرمندان شرح فیلم فهرست فیلم های ایرانی شرح فیلم های کوتاه و مستند .استودیوها.و جشنواره ها می پردازد این دو فرهنگ نتیجه بیش از سه دهه تلاش مولف است که بقول خودش برای هرکدام 15 سال وقت گزاشته

کتاب معرفی شذه بر حسب الفبایی است و برای دانشجویان و علاقه مندان رشته نمایش بسیار بسیار کارامد و ارزشمند خواهد بود مخوصا اگر بدنبال نمایشنامه ای مکی گردید که نایاب است یا حتی بصورت کتاب چاپ نشده و مشخص میشود در فلان مجله در شماره خاص به چاپ رسیده وبرای شما مسیر تهیه این اثر را اسانتر می نماید

کتاب قربانیان وظیفه که توسط اوزن یونسکو نوشته شده است.که انتشارات آن ترانه می باشد.و با ترجمه علی باش انجام گرفته است. در اول نمایش نامه زن و شوهری در حال مطالعه کردن روزنامه و صحبت کردن می باشند که پلیسی در خانه را می زند و از مرد درباره ی فرد دیگری سوال می پرسد و او را به اجبار راضی می کند در خاطرات و احساسات گذشته ی خویش فرو رود تا آن مرد را به خاطر آورد و به سراغ حقیقت گردد. در این دو سال مترجم ها ارتباطات بسیار خوبی با یونسکو داشته اند و بسیاری دنبال کتابهایش رفتنه اند. البته در گذشته هم ترجمه این نمایش نامه داخل بازار بوده است. به هر حال در سال هزار و سیصد و نود و سه و نود و چهار نشر ترانه با ترجمه های آقای باش چندین عدد از نمایش های این آقا را راهی بازار نمودند که خواهان آن هستم که معرفیشان کنم . در حقیقت من این سبک نگاشته را دوست نمی دارم چون بسیار سمبلیک می سباشد و درک آن برای من خیلی سخت و دشوار است.

برگرفته از بست بوکز