این مجموعه شامل هفت داستان با عناوین: به دزدی رفته ها، آذر ماه آخر پاییز، تب عصیان، در خم راه، یادگار سپرده ، شب دراز و میان دیروز و فردا از ابراهیم گلستان می باشد. این داستان ها اولین بار در اسفند ماه سال 1327 منتشر شد و بعدها چندین بار تجدید چاپ شد. در سال 1384 به همت انتشارات بازتاب نگار، مجددا چاپ شد. شکار سایه (مجموعه چهار داستان)، جوی و دیوار تشنه (مجموعه ده داستان) ، اسرار گنج دره جنی،  مد و مه ( سه داستان) و داستان بلندی به نام خروس، از دیگر آثار این نویسنده می باشد. ابراهیم گلستان به عنوان فیلمساز نیز شناخته می شود و فیلم های متعددی از او بجا مانده است و همچنین دوره ای نیز با فروغ فرخزاد همکاری داشته است و با هم آثاری بر روی پرده برده بودند. این مجموعه داستان در واقع به عنوان نخستین تجربه نویسنده در آن برهه زمانی می باشد.

 

Azar mahe akhare paeez

 

ابراهیم گلستان زاده شیراز در سال 1301، نویسنده، فیلمساز و مترجم و از چهره های برجسته ی جریان روشنفکری ایران در سده ی معاصر خورشیدی می باشد و فیلم ها و نوشتارها و داستان های زیادی از او منتشر شده است. در مناظره ها و جدای های قلمی بین منتقدان ادبی و سینمایی ایران، نام ابراهیم گلستان و نوشته های او همواره مطرح و برجسته بوده است. پدر ابراهیم گلستان مدیر روزنامه ی گلستان در شهر شیراز بود. گلستان برای تحصیل به تهران و دانشگاه تهران رفت. بعدها به فعالیت سیاسی روی می آورد و درس را نیمه کاره رها میکند و پس از مدتی، به کل فعالیت سیاسی را کنار میگذارد. گلستان با صادق هدایت، دوستی و رابطه نزدیکی داشت و آثار هدایت را بسیار می پسندید.

ابراهیم گلستان در سال 1326 نخستین قصه خود را به نام : به دزدی رفته ها به خامه می آورد و همان سال در ماهنامه مردم و سپس در سال 1328 در مجموعه : آذر ماه آخر پائیز منتشر می شود. در مدت زمانی که فعالیت سیاسی داشت، نوشتار هایی در باب سیاست می نوشت لیک پس از کناره گیری از سیاست به قصه نویسی روی می آورد. بعدها داستان هایی از ارنست همینگوی، ویلیام فاکنر و چخوف را ترجمه کرد که آن ها را در یک مجموعه با عنوان: کشتی شکسته ها منتشر کرد.  در سال 1336 مجموعه داستانی با عنوان : شکار سایه را منتشر می کند ولی پس از آن درگیر فیلمسازی می شود و مدتی داستانی از او منتشر نمی شود. در سال 1346 مجموعه داستانی جوی و دیوار را و تشنه و دو سال بعد : مد و مه را منتشر می کند

برای خرید کتاب آذر ماه اخر پاییز اینجا کلیک نمایید.