کتاب داستان آن خُمره نوشته هوشنگ مرادی کرمانی (همان نویسنده داستان محبوب " قصه های مجید " ) است که نگارش آن در سال 1367  به پایان رسید و برای اولین بار در سال 1372 به چاپ رسید . داستان آن خُمره ، حکایتی است شنیدنی و روایتی است ساده از مردمانی که در رنج و درد و محرومیت زندگی میکنند ولی همچنان قلب هایشان بزرگ و دست هایشان سخاوتمند است و با کمک یکدیگر زندگی را جریان می دهند . داستان آن خُمره در واقع حکایتیست ساده از یک فرهنگ غنی  که  روالی ساده دارد و زمانی که آن را میخوانید پیچ و خم زیادی در آن احساس نمیکنید ، اتفاق شگفت انگیزی رخ نمی دهد ، هیجانی به شما وارد نمیشود ، توصیفات پیچیده ای ندارد و شما را دچار ترس و وحشتی نمیکند ولی با اینهمه وقتی که آن را شروع به خواندن میکنید آنچنان گرم و صمیمی است و به دل مینشیند که دوست دارید که تا آخر ادامه دهید . داستان حکایت معلم جوانیست که به یکی از دورافتاده ترین روستاهای ایران منتقل میشود و از آنجایی شروع میشود که خُمره مدرسه که درواقع تنها منبع ذخیره آب است میشکند و به دلیل دور افتاده بودن روستا و نبود امکانات و راه های ارتباطی ، خریدن خُمره نو ممکن نمیشود و در پی این اتفاق مشکلات زیادی برای این معلم جوان ، دانش آموزان و مردم روستا به وجود می آید و برای حل این مشکل جریاناتی اتفاق می افتد که خواندنش خالی از لطف نیست .

 

khomre

« خُمره شیر نداشت . لیوانی حلبی را سوراخ کرده بودند و نخ بلند و محکمی بسته بودند به آن . بچه ها لیوان را پایین می فرستادند ، پر آب که می شد ، بالا می کشیدند و می خوردند ؛ مثل چاه و سطل . بچه هایی که قدشان بلندتر بود ، برای بچه های کوچولو و قد کوتاه لیوان را آب می کردند . زنگ های تفریح دور خُمره غوغایی بود . بچه ها از سر و کول هم بالا می رفتند . جیغ و ویغ و داد و قال می کردند و می خندیدند و لیوان را از دست هم می قاپیدند...» .

کتاب داستان آن خُمره در طی سالها ، جوایز گوناگونی را دریافت کرده است :

لوح زرین جایزه هیئت داوران بزرگسال 

مرغک طلایی جایزه داوران خردسال (دومین جشنواره کتاب کودک و نوجوان -کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان )

این کتاب در سال 1993 میلادی به وسیله خانم دکتر حیدرزاده به زبان آلمانی ترجمه و در اتریش به همت انتشارات یانگ برونن منتشر شده است و سپس از آلمانی به هلندی و اسپانیایی ترجمه گردیده و موفقیت هایی به دست آورده است؛ از جمله :

جایزه کتاب سال 1994 وزارت فرهنگ اتریش

معرفی ویژه کتاب منتخب آلمان

جایزه بزرگ کبری اکجا - سویس

دیپلم افتخار معرفی ویژه موسسه ( سی -پی ان - بی ) هلند

این کتاب به زبان های دیگر دنیا از جمله فرانسوی ، انگلیسی ، اسلواکی و رومانیایی نیز ترجمه شده است .

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1370 یک فیلم سینمایی بر اساس این کتاب ساخته است که جوایزی را در جشنواره های داخلی و خارجی از آن خود کرده است .