پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

معرفی کتاب فلسفی

 

 

مدرنیته و اندیشه انتقادی - بابک احمدی
احمدی در این کتاب ایدئولوژی مدرنیسم را همپای نو شدن جوامع اروپایی در طول سده‌ها مقایسه و بررسی می‌کند، یعنی به موازات قدرت یابی جامعه مدنی در برابر دولت قائده مندی زندگی و مناسبات با قانون، اهمیت یافتن فردیت، پیدایش دولت‌های دموکراتیک و مهم تر از همه: همه اینها را تحقق پیروزی خرد انسانی دانستن. خرد آدمی را به مثابه ضابطه‌ای نهایی. او معتقد است زمینی یا دنیایی شدن قوانین استوار به همین برداشت از برتری خرد انسانی بر قوانین سنتی و دینی بود. خرد بود که هم علم را موجه جلوه می داد و هم موقعیت های زندگی اجتماعی را. به گفته مشهورهگل: آنچه عقلانیست واقعی و آنچه واقعی است عقلانی است. این موجه و بخردانه بودن موقعیت اجتماعی و ناگزیر موجود اجتماعی راه مشروع جلوه دادن و نیز تمایز میان افراد را بر اساس طبقه بندی اجتماعی، جنسیت، نژاد و حتی باورها. نقد به مدرنیته در واقع انتقاد به ایدئولوژی خرد باوری است، نقدی که به پیامدها و نتیجه‌های این باور می تازد؛ به علم وعلم گرایی، خرد ابزاری تکنولوژی و ناقد می‌پرسد که ما چگونه می‌توانیم به دقت معین کنیم که برآوردن غریزه‌ای یا نیازی شخصی یا آرزویی خردمندانه است؟ پس ایده عقلانیت را می آفرینیم تا آن همه را توجیه کنیم و مهمتر سلطه اقتدار و شکاف اجتماعی میان افراد را که دراجتماع به فرادست و فرودست تقسیم شده اند.

معرفی کتاب مولف به مثابه تولید کننده-والتر بنیامین-ترجمه ایمان گنجی کیوان مهتدی
بنیامین دلالت های سیاسی عکس را به ماهیت تکنیکی ابزار بازنمایی دوربین ربط می داد؛ همان آزاد کردن دست از شرح وظایف سنتی هنرمندانه با محو نقش انسان در شکل دادن به تصویر عکاسی. دیگر رابطه میان فیگور انسانی و محیط سکنا گزیدن او نیز محو می‌شود و از آنجا که هاله اثر هنری در همان شیوه های تولید می شود که یک پروژه خود را در معرض دید سوژه انسانی قرار می‌دهد پس عکس با محو این رابطه را از چنگ حال نجات می بخشد. این محو حال در مقاله اواخر دهه ۳۰ بنیامین همان متن مشهور "اثر هنری در اصل بازتولید پذیری مکانیکی آن" دیده ایم. بنابراین می توان حدس زد چگونه در تاریخ خُرد عکاسی عکس در مقام هنری تکنیکی به سرعت با سیاست چپ اتصال کوتاه برقرار می کند. بنیامین می‌نویسد که عکس را نباید بازنمایی انعکاسی و چیزی از این دست بلکه باید نوعی ساختن در نظر گرفت زیرا وی عدم حضور فیگور انسانی را نشانه ی این امر می‌داند که چیزی مصنوعی باید ساخته شده باشد. یا به عبارت دیگر با مناسبات انسانی که در این عکسها ها جای می گیرند باید به عبارت دیگر باید ساخته شده در نظر گرفته شوند. اما این در نظر گرفتن، این به رسمیت شناختن ساختگی بودن مناسبات انسانی بنیامین را به بحث یادداشت نویسی برعکس یا همان شرح عکس می‌رساند. کاری که در مقاله مولف به مثابه تولید کننده نیز بر آن تاکید دارد. بنیامین می‌گوید اگر با محو هاله از خلال تکنیکی بودن اثر، اگر با جادوی تصویر عکاسی، اگر با به رسمیت شناختن ساختگی بودن مناسبات انسانی، تماشاگرانش شوکه می‌شوند باید این مکانیزم را تا انتها پیش برد و این جا است که نوشتن شرح برعکس ضروری است.

معرفی کتاب هراس جهانی کووید-19 جهان را میلرزاند. ظهور دوباره کمونیسم در جهان پسا کرونایی

در جهانی که اپیدمی کرونا زندگانی همگان را وادار به تغییراتی کرده، آخرین کتاب فیلسوف اسلوونیایی جهان حین کرونا و تاثیرات این ویروس بر آن؛ و جهان پساکرونایی را بررسی میکند. در این کتاب که برخلاف آثار پیشین این منتقد مارکسیست پیرو سنت فلسفی هگل و روانکاوی لاکانی، پیچیدگی کلامی کمتری دیده میشود، وی با زبانی شفاف و در ده فصل شیوع ویروس کرونا و تاثیرات ایدئولوژیک آن بر اقتصاد، فرهنگ و دیگر جوانب زندگی انسان در مسیر رو به آینده را بررسی میکند.
او بارها در این کتاب به جمله معروف مارتین لوتر کینگ اشاره میکند: «شاید ما با کشتی های مختلفی آمده باشیم اما اکنون همگی در یک قایق هستیم.» و با تحلیل واکنش های مختلف کشورهای متفاوت در دنیا به این اپیدمی، سعی میکند تا مسیر حرکتی جهان پس از این پاندمی را پیش بینی و شفاف سازد.
ژیژک معتقد است که بیماری همه‌گیر کرونا ارتقا و انگیزه جدید از زندگی با کمونیسم را به دست میدهد. این ادعای او ابتدا مورد تمسخر واقع شد؛ اما پس از انتشار کتاب هراس جهانی و تبیین دیدگاه او با مخلوطی از تحلیل‌ها و ارجاعات و ریشه‌یابی‌های به جا و ضروری در این وهله، مراد او از کمونیسم مورد نظرش نه به عنوان ارائه تصویری از آینده‌ای روشن، بلکه بیشتر به عنوان یک کمونیسم فاجعه به عنوان پادزهری برای سرمایه‌داری فاجعه مشخص شد.

معرفی کتاب تاریخ فلسفه/از آغاز تا امروز – ویلیام ساهاکیان – ترجمه حمیدرضا بُسحاق
تاریخ فلسفه به روایت ویلیام ساهاکیان، کتابی‌ست جامع و روان برای تمام علاقه مندان به فلسفه که نیاز هر مخاطبی را از سطحی عام و نخستین تا سطوح مطالعاتی پیشرفته برآورده میکند. ترجمه خوب حمیدرضا بسحاق از این کتاب برای فارسی زبانان و ایرانیان نکاتی بسیار مفید و کلیدی را در بر دارد. استفاده های به جا و درست او از کلمات جایگزین فارسی و در مواقعی نیز کلمات اصلی به زبان انگلیسی نشان از دقت بالا و وسواس بسیار خوب او در انتخاب بهترین کلمات برای انتقال هرچه بهتر کلمات و مفاهیم به همان گونه که مدنظر نویسنده بوده است دارد. او اصراری نداشته تا از کلمات و اصطلاحات تنها و صرفاً یک معادل بیاورد، برای مثال به ضرورت متن گاه خداناباوری و متافیزیک آمده و گاه الحاد و مابعدالطبیعه، زیرا در نظر او واژگان مترادف به فراخور بافت با هم تفاوت های مشخصی دارند. و این نکته به خوانش هرچه بهتر و مفیدتر ترجمه فارسی این کتاب کمک شایانی داشته است. هرچند به گفته خود او در ترجمه اصطلاحات کتاب تا حد توان از واژگان مانوس و آشنای زبان های دیگر کمک گرفته است و واژگان و اصطلاحات ناآشنا و نارایج را به کار نبرده است. همچنین اصراری نیز به ترجمه اصطلاحات به معادل فارسی آنان نداشته است زیراکه این واژگان برای زبان خودشان وضع شده اند و نه زبان ما، و بدین جهت در بسیاری از موارد ضمن به کار بردن واژگانی اصلی چون دیالکتیک، ایده‌تیک، آکسوماتیک، سینوپتیک، هیلوزوئیسم، پرسونالیسم و... ریشه های بسیاری از واژگان را همراه با شرح آنان در پانوشت توضیح داده است که به درک معنای آنان کمک بسیاری دارد.
کتاب فلسفه از آغاز تا امروز ۲۲ فصل اصلی دارد که به ترتیب، عبارت اند از: «مساله ماده: فیلسوفان میتوس»، «مساله اینهمانی و تغییر: فلسفه های متضاد هراکلیتوس و الئاییان»، «مساله انسان: از سوفیست ها تا افلاطون»، «فلسفه نظام مند: افلاطون و ارسطو»، «مساله دین»، «مکتب مدرسی»، «فلسفه رنسانس»، «عقل گرایان قاره ای»، «تجربه گرایان انگلیسی»، «ایده آلیسم آلمانی»، «فایده گرایی انگلیسی»، «ناتورالیسم تکاملی»، «پوزیتویسم کلاسیک»، «ماتریالیسم دیالکتیک»، «پراگماتیسم»، «ایده آلیسم و پرسونالیسم»، «نورئالیسم و رئالیسم انتقادی»، «پوزیتیویسم منطقی»، «فلسفه تحلیلی»، «مکتب نومدرسی و نوتومیسم»، «پدیدارشناسی» و «اگزیستانسیالیسم.»