کتاب عرفان و تصوف اثر نورالدین عبدالرحمان جامی
با تفسیر و شرح لغات و اصطلاحات فلسفی و عرفانی
در این کتاب جاب و جذب کننده تریخی جامي از باب قدرتي كه در شهر معضلات تصوف و عرفان به نظم دلپذير و به نثر فصيح عالمانه داشت، عرفان ايراني را كه در عهد وي به ابتذال ميگراييد در پايه و اساس عالمانه نگاه داشت و از اين راه توانست در صنف بزرگترين مؤلفان و شاعران عارف و صوفي مشرب پارسيگوي جاي گيرد. اما او با اين همه مراتب كه در عرفان داشت هيچ گاه بساط ارشاد نگسترد بلكه از اين امر گريزان بود و ميگفت: ( تحمل بار شيخي ندارم ) و به سادگي با ياران و اصحاب خود ميزيست و معتقد بود كه از راه معاشرت و مجالست اصلاح حال (ارباب طلب)ميسر است و ميفرمود: "هيچ كرامت به از آن نيست كه فقيري را در صحبت دولتمندي تأثر و جذبهيي دست دهد و از خود زماني وارهد" و به همين جهات بود كه با وجود اجازهي "تلقين" كه از سعدالدين محمد كاشمري داشت از ارشاد سالكان سر باز ميزد. ولي با همهي اين احوال بسياري از معاصران به او ارادت ميورزيده و وي را صاحب مقامات و كرامات ميشمردهاند و آنچه فخرالدين علي در رشحات عينالحيات و عبدالغفور لاري در تكملهي نفحاتالانس و امير عليشير نوايي در « خمسهالمتحيرين » در اين باب آوردهاند دليل بر همين اعتقاد است.