پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

پیک دانش آموز

موجود
500,000 تومان
برگشت به مجموعه: مجلات قدیمی

مجله پیک دانش آموز
توضیحات

مجله پیک دانش آموز

پیک دانش‌آموز اسم قبلی مجله رشد دانش‌آموز است. این نشریه نخستین مجلهٔ دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش، برای کودکان است.

نخستین شمارهٔ این مجله در ۱۶ صفحه و به بهای ۳ ریال عرضه شد.سردبیر نخستین شماره‌های پیک دانش‌آموز مرحوم ایرج جهانشاهی بود. نام او هیچ‌گاه به عنوان سردبیر در مجلّه نیامد، اما عملاً نقش یک سردبیر را بازی می‌کرد. سال‌های بعد اسماعیل سعادت و ایران گرگین هر یک مدتی سردبیری این مجله را بر عهده داشتند.اسماعیل سعادت هم‌اکنون عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ایران گرگین سرویراستار فرهنگ‌نامهٔ کودک و نوجوان است. با شدت گرفتن مبارزهٔ مردم ایران در دی‌ماه ۱۳۵۷ کارکنان دفتر مذکور دست از کار کشیدند و به این ترتیب درست در چهاردهمین سالگرد نشر پیک دانش‌آموز، انتشار این مجله با نام پیک متوقف شد. در مهر ماه نخستین سال تحصیلی پس از انقلاب اسلامی ایران، همین مجله، تقریباً با همان نویسندگان سابق و البته بدون عنوان پیک و با نام دانش‌آموز روانهٔ مدرسه‌های کشور شد. سردبیر این نشریه، محمود حاج حکیمی (مشهور به محمود حکیمی) بود و اسماعیل سعادت و ایران گرگین یعنی سردبیران سابق این مجله از نویسندگان فعال آن به شمار می‌آمدند. این مجله نیز پس از چند ماه از آغاز تحمیلی عراق به ایران، در دی ماه ۱۳۵۹ شمسی کار خود را متوقف کرد. (برای آشنایی با این مجله به ذیل مجلهٔ دانش‌آموز رجوع کنید.) در مهر ماه سال ۱۳۶۱، زمانی که شهر خرمشهر از محاصرهٔ دشمن متجاوز بیرون آمد، و کشور توانست نفس راحتی بکشد، همین مجله، و این بار با عنوان تازهٔ رشد بر پیشانی، و نویسندگانی متفاوت دوباره به حیات خود ادامه داد.سردبیری این مجله با مصطفی رحمان‌دوست بود که بعدها به سرشناس‌ترین چهرهٔ ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شد.

دانش‌آموز در این مقاله نام یک مجله‌است. این مجله در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ شمسی با نام عمومی پیک و از مهر ۱۳۶۱ شمسی تا کنون با نام عمومی رشد منتشر می‌شود. برای آشنایی دقیق‌تر با تاریخچهٔ فعالیت این نشریه به صفحه‌های پیک دانش‌آموز و رشد دانش‌آموز نگاه کنید.

 

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.