پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی

موجود
300,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب تاریخ

کتاب ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی اثر محمد داندامایف ترجمه روحی ارباب
توضیحات

کتاب ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی اثر محمد داندامایف ترجمه روحی ارباب

 

تا کنون در ادبیات روسیه اثر کامل و جامعی که از جمیع جهات کتبیه های بیستون را مورد مطالعه و تحقیق قرار داده باشد و حوادث و وقایع آن زمان را که مربوط به سالهای 523-522 قبل از میلاد است روشن سازد انتشار نیافته است.
تحقیقات دانشمند اطریشی کونیگ در بیست سال قبل در باره کتیبه های بیستون از لحاظ سبک و اسلوب مغایر با اصول تاریخ نویسی مغرب زمین در عصر کنونی است و نقائصی را در بردارد و اثر وی از لحاظ متکی بودن بر مواد و اسناد حقیقی نیز اعتبار چندانی ندارد. پس از انتشار این اثر در شوروی و خارج از آن کشور مقالات تحقیقی زیادی درباره کتیبه های بیستون انتشار یافت.

 ناگفته نماند که حتی در آثار و تالیفات غیر روسی نیز اثری جامع که حاوی تجزیه و تحلیل این کتیبه و مبتنی بر کشفیات و تحقیقات جدیدی باشد دیده نمی شود. در سی سال اخیر هزاران لوحه به زبان عیلامی در تخت جمشید بدست امده .نوشته هایی از دوران هحخامنشیان به زبان آرامی کشف گردیده و خلاصه اثار باستانی زیادی پیدا شده است.
در خلال این مدت زبان فارسی باستان از میان زبانهای باستانی شرق بنحو رضایت بخشی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و موفقیت های محسوسی نیز در زمینه مطالعه و تحقیق زبان عیلامی که کمتر بررسی شده حاصل گردیده است.

 بر اساس مطالب مندرج در فوق و هم چنین رسیدگی مجدد به متن کتیبه بیستون در سال 1948 توفیقی برای ما حاصل میشود که خصوصیات زندگانی ایران باستان را به نحو جدیدتری مورد مطالعه و تحقیق قرار دهیم.
فصل اول قسمت اول این کتاب به شرح و بیان تاریخی تخصیص داده شده و به آثاری اشاره گردیده که تحقیقات علمی مربوط به کتیبه بیستون را تسهیل مینماید و در سایر فصول این قسمت درباره مسایل اساسی تر و مهمتری که مربوط به سبک و تاریخ گذاری و اهمیت کتیبه بیستون است بحث شده است.

 

خرید کتاب ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی

 

 قسمت دوم این کتاب مربوط به مسائل اجتماعی و سیاسی و مذهبی سالهای 523-522 قبل از میلاد است . و در واقع در این قسمت یکی از مسائل جالب توجه دوران تاریخ ایران باستان مورد دقت و مطالعه قرار گرفته و متضمن اقدامات و عملیات ملل تحت سلطه و حکومت هخامنشیان استویعنی مللی که در سرزمین پهناوری از مصر تا ایلات سکاییان در آسیای میانه سکونت داشته اند. این دوره همزمان با شورش ها و اغتشاشاتی است که در دوران داریوش اول روی داده و متکی بر شورش قبلی گائوماتا و تحولاتی است کحه در زمان او اتفاق افتاده. درباره این حوادث نه تنها کتیبه بیستون شواهدی ذکر می کند.بلکه مورخان و مولفان باستانی نیز در آثار خود مطالبی را متذکر شده اند.

خرید کتاب ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی اثر محمد داندامایف ترجمه روحی ارباب چاپ دوم هزار سیصد هفتاد و سه انتشارات علمی و فرهنگی

 

 کتاب تاریخی ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی برگرفته از مجموعه مطالعات و تحقیقاتی است که در باره نخستین پادشاهان هخامنشی به عمل آمده است حواشی معتبر و سودمند کتاب بر ارزش علمی آن می افزاید در فصل مشروحی کتیبه های بیستون تجزیه و تحلیل شده و مولف طی آن خصوصیات و نقاط تاریک زندگی اجتماعی ایران باستان را روشن می سازد در بخش دیگر اوضاع سیاسی و مذهبی آن دوران فحص و تحقیق شده و از اسناد و مدارک ایلامی و بابلی و آرامی و مصری و یهود و کتیبه های هخامنشی و همچنین از آثار مورخان مشهور و معتبر و فلاسفه بزرگ یونانی استفاده گردیده و اطلاعات تازه بسیاری در اختیار خواننده گذاشته شده است

 

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.