پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

تاریخ سلاطین صفویه

موجود
300,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب تاریخ

کتاب تاریخ سلاطین صفویه اثر میرزا محمد معصوم تصحیح سید امیرحسین عابدی
توضیحات

کتاب تاریخ سلاطین صفویه اثر میرزا محمد معصوم تصحیح سید امیرحسین عابدی

 در زمینه ایران شناسی دانشمندان ایرانی و مستشرقین مطالعات پر ارزشی نموده اند.متاسفانه هنوز همه منابع برای مطالعه تاریخ ادوار گوناگون ایران بررسی نشده است.
تاریخ هند و ایران منابع اصیل و مشترک می دارد و مطالعه تاریخ و فرهنگ یکی از این دو کشور دوست و همسایه بدون مطالعه دیگری ممکن نیست.بعلاوه برای مطالعه یکی از این دو کشور لازم است منابع ان در کشور دیگر هم پیدا شود.
یکی از این منابع نادر و ناشناخته رساله مختصری بنام تاریخ سلاطین صفویه می باشد که تا الان کسی از آن اسم نبرده است.
نسخه خطی منحصر بفرد این رساله در موزه حیدرآباد زیر شماره ثبت 4141 موجود و به همه وجوه کامل است.
علاوه بر این نسخه نامبرده خیلی زیبا و بخط نستعلیق مایل بشکسته و ریز استنساخ گردیده است و یک نمونه پر ارزش خطاطی می باشد.
مردمان و سلطنتهای هند بالخصوص سلطنتهایی که در قرنهای دهم و یازدهم هجری مصادف شانزدهم و هفدهم میلادی در جنوب هند برپا بوده و به پادشاهان صفوی نسبت به امپراطوران مغول هند معاصر خود نه فقط علاقه روحانی و مفرطی داشته و ابراز نموده بلکه در خطبه نماز اسم پادشاهان صفوی را نیز می برده اند.
بعلاوه تحت حمایت ایشان زبان و فرهنگ ایران هرچه بیشتر رواج پیدا کرد و دانشمندان و هنرمندان در دربار آنها تشویق می شدند.

 

 قطبشاهیان از سال 918 هجری تا سال 1098 هجری حکومت داشتند و پایتخت انها گولکنده بوده که امروزه در پهلوی آن شهر بزرگ حیدرآباد مرکز استان آندر پردیش برپا گردیده است.
ابوطالب کلیم کاشانی ملک الشعرای دربار شاهجهان پادشاه مغول هند در مثنوی شاهنامه یا شاهجهان نامه تحت عنوان فرستادن رسولان نزد سلاطین دکن می گوید در سال هفتم از دوره اول جلوس مانوس شاهجهان رسول خود عبدالطیف را به نزد پادشاه قطبشاه فرستاده و بوسیله او تهدید کرد آن پادشاه در خطبه نماز اسم پادشاه ایران را نبرد بلکه باید اسم پادشاه گورکانی هند را ببرد که نسبت به پادشاهان ایران به دکن و سلطنت وی قریب تر می باشد.
در سال 1046 هجری دولت نظامشاهی کلیتا از بین رفت.اما مثل اینکه آثار آن سلطنت امتداد داشته و مردمان و اشخاص برجسته آنجا علاقه و صمیمیت خود را نسبت به پادشاهان صفوی حفط نموده بودند.

دیگر از مزایای رساله نامبرده این می باشد که در احمدنگر که قبلا پایتخت نظامشاهیان بوده تالیف و در همانجا استنساخ گردیده است.

 

خرید کتاب تاریخ سلاطین صفویه اثر میرزا محمد معصوم تصحیح سید امیرحسین عابدی چاپ اول سال 1351 انتشارات بنیاد فرهنگ ایران

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.