پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

دریاروندگان جزیره آبی تر

موجود
50,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب رمان

کتاب دریاروندگان جزیره آبی تر اثر عباس معروفی
توضیحات

کتاب دریاروندگان جزیره آبی تر اثر عباس معروفی

  کتاب دریاروندگان جزیره آبی شامل مجموعه ای از داستان کوتاه زیبا و خواندنی است از نویسنده بزرگ ایرانی عباس معروفی که در دهه شصت نوشته شده‌اند. دهه ۶۰ شاید به نوعی در تاریخ معاصر ایران استثنایی باشد: ملتی که هنوز از شوک انقلاب بیرون نیامده به شوک جنگ دچار می‌شود. اما در این داستان‌ها (کیفیت داستان‌ها یکسان نیست) هیچ اثر مستقیمی از جنگ نمی‌بینیم ولی سنگینی سایه‌اش همه جا حس می‌شود. مثلا در هر دو داستان با شخصیت‌های زن و و شوهر- آرامش قشنگ و بُهت- فضاهای نوستالژیکی از دهه ۶۰ و روابط تصویر می‌شود که هیچ وقت قابل تکرار در عصر اینترنت نیست. این که معلم خسته‌ای در آرامش قشنگ چطور زندگی خود را ویران می‌بیند و زن که راوی داستان است در آن فضای اقتصادی چطور با مساله مواجه می‌شود.
داستان‌ قشنگ شبه عاشقانه دیگر یک گل سرخ است: جایی که شخصیت اصلی داستان -باز هم در یک فضای دهه شصتی- مردد است که زری دختر دایی‌اش را می خواهد یا نه و این کشمکش درونی درست پس از مرگ پدر زری اتفاق می‌افتد.
داستان مورد علاقه من با شیوه روایی فوق‌العاده جشن دلتنگی- آهنگی با همین نام را داریوش خوانده- است. زمان روایت بعد از مرگ خواهر راوی (برادر کوچک) است، اما روایت به شکل خطی از خواهری که زمانی بود و اکنون نیست و واکنش‌های مادر، دایی متعصب و بقیه فامیل به مرگ این خواهر که در ایتالیا می‌میرد و به ایران باز گردانده می‌شود.
دو داستان فوق‌العاده این مجموعه عطر یاس و آب دریاها هستند. اگر به بازی‌های زمانی عباس معروفی در رمان‌هایش علاقمندید، عطر یاس با تصویرسازی فوق‌العاده -خانه مادر راوی خانه مادربزرگ خودم را به یاد می‌آورد و آنت دختر یهودی، هم‌کلاسی ندیده مادرم- داستان شماست. آب دریاها فراز و فرود خواننده‌ای را تصویر می‌کند که در یک شب بارانی در میدان انقلاب به خانه خواستگار سال‌ها پیش می‌رود، چیزی می‌خورد و بر می‌گردد و با پلاتی به همین سادگی- با فلش‌بک- داستانی نوستالژیک تصویر می‌شود.
سه داستان در مورد روایت نویسنده از دوران سربازی‌اش به پیش از انقلاب باز می‌گردد، شخصیت‌هایی به شدت رئالیستیک، که در سه داستان یکی‌اند اما داستان‌ها متفاوت: شخصا آن داستانی را دوست داشتم که راوی و دوستش دختر فال‌گیر را راضی می‌کنند به آسایشگاه بیاید و دختر مسیح‌وار به آسمان می‌رود- دختر در فال راوی ناتوانی او را دیده بود. این‌که سه داستان‌ سربازی این قدر زنده هستند و آیا واقعا برای معروفی اتفاق افتاده‌اند سوالی بود که شخصا از او پرسیدم و پاسخ درستی نداد.
خیلی از داستان‌های دیگر جذابیت چندانی ندارند، اما همین چند داستان کوتاه برای خواندن این کتاب کافی است- در فضاهای نوستالژیک غیرقابل تکرار، در عصری که خبری از دهکده جهانی نبود و راویِ عطر یاس برای یافتن زن و دخترش مجبور است با فروش خانه‌ بزرگش در همسایگی پارک ساعی به آن سر دنیا برود، تا بفهمد که زن انتقام سختی از او گرفته است و وقتی با دل و تن و وطن زخمی به خانه مادر می‌رسد او نیست و عطر یاس فضا را پر کرده است

 

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.