پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

مولوی

موجود
برگشت به مجموعه: کتاب شعر

مولوی
توضیحات

کتاب های مولوی

جلال الدین مولوی دارای دو نوشته مهم به نظم و سه اثر به شعر است. نوشته های مولانا عبارتند از: مثنوی معنوی، دیوان شمس یا دیوان کبیر، مکاتیب، فیه ما فیه و مجالس سبعه.

 

جلال الدین مولوی دارای دو اثر به نظم و سه اثر به شعر است. آثار مولانا عبارتند از: مثنوی معنوی، دیوان شمس یا دیوان کبیر، مکاتیب، فیه ما فیه و مجالس سبعه.

جلال الدین مولوی دارای دو اثر به نظم و سه اثر به شعر است که کوتاه ِ معرفی آنها در زیر می آید:

مثنوی معنوی

اثر گران سنگ مولانا که شامل حکایت ها، روایت ها، مثل ها و تمثیل ها است به زبان شعر در قالب مثنوی بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات در ۲۶۰۰۰ بیت.شیخ بهایی در عظمت این کتاب می گوید:

من نمی گویم که آن عالی جناب

هست پیغمبر، ولی دارد کتاب!

دیوان شمس یا دیوان کبیر

این کتاب شامل غزلیات پرشور مولاناست در همراهی قصائد و رباعیات وی که گاهی رباعیات آن به صورت جدا نیز منتشر شده است.

مجموعه غزلیات شمس که توجه حضرت مولانا بیشتر به شیدایی موجود در کلمات بود تا قوالب ظاهری و وزن و سایر ملزمات شعر! تعداد ابیات غزلیات به ۵۰۰۰۰ (پنجاه هزار) بیت می رسد.

نکته جالب توجه اینکه هنوز بسیاری نمی دانند غزلیات شمس، اشعار مولانا در عشق و فراق شمس تبریزی است نه سروده های شمس الدین ملک داد تبریزی!

فیه ما فیه

هست آن چه در او هست!

این کتاب مولانا به نثر نوشته شده و به زبان عارفانه با اشارات آشکار و نهان با ارائه دلایل گوناگون با استفاده از آیات و روایات و احادیث و سخن بزرگان، طالبان راه عشق را هدایت می کند.

فیه ما فیه مجموعه سخنان خاص مولاناست که توسط شاگردان وی جمع آوری شده است.

مجالس سبعه

صاحب نظران می گویند این کتاب به دلیل سادگی در زبان، کلید فهم مثنوی است. مجالس سبعه مجموعه ای است شامل گزارش کامل و در واقع مشروح هفت مجلس وعظ مولانا که به خواهش شاگردان خاص اش برای عموم ایراد شده است.

مجالس با قرائت قرآن آغاز می شد و مولانا این هفت مجلس را با خطبه ای به زبان عربی ِ مسجع آغاز کرده و با دعا و مناجات با جملات ِ مسجع فارسی به پایان برده است.

مجالس سبعه ظاهراً توسط بهاء ولد یا حسام الدین چلبی جمع آوری شده و احتمالاً توسط خود مولانا نیز بازبینی می شد.

مکاتیب

مکاتیب یا مکتوبات مجموعه ۱۴۵ نامه مولانا است برای امیران، مأموران، بازرگانان، نویسندگان، اشراف، اولاد، محبان، عاشقان و دیگران، که مضمون بیشترشان انواع سفارش ها و توصیه های گوناگون دینی و معنوی است در راه تعالی ِ مخاطبان اش.

مولانا هرگز نیاز و درخواست کسی را رد نمی کرد و تمام همت خود را بر هدایت و حمایت از کسانی که به وی مراجعه می کردند مصروف می داشت.

نویسنده: فاطمه انتصاری

 

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.