پشتیبانی از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب :  ۰۹۱۲۵۳۴۳۶۴۴

لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز

موجود
300,000 تومان
برگشت به مجموعه: کتاب نایاب

کتاب لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز اثر یحیی ذکاء
توضیحات

کتاب لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز اثر یحیی ذکاء

 

 تصور خلق ایجاد لباس  بدلیل  نیاز بشر برای مقابله با  صدمات طبیعی بویژه سرما بوده است.
لیکن لباس نیز مثل هر گونه وسیله زندگی که پا از دایره رفع احتیاج ابتدائی بیرون میگذارد حالت تفننی بخود میگیرد.

در طول زمان از صورت ابتدائی خود بیرون آمده اقوام مختلف روی زمین هریک بنا به مقتضیات اقلیمی و عادات رسوم و درجه فرهنگ و تمدن خود با ایجاد لباسهای گوناگون پرداخته و در دوخت و شکل و تزئین آن ابتکارات کوناگون بوجود آورده اند .بطوریکه کم کم لباس نیز مثل تمام وسائل زندگی جلوه گاه ذوق و هنر بشری گردیده و مظهر درجه لطافت ذوق و تکامل سلیقه اقوام و ملل شده است.
مطالعه و نمایش تطور لباسهای یک ملت امروزه نه تنها از لحاظ تعقیب سیرتاریخی و درک زیبایی و تنوع آنها قابل تعمق است بلکه از نظر فهم روانشناسی و عادات و رسوم مخصوص ان مدت نیز شایان توجه می باشد.
بنابراین از مطالعه شکل و انواع لباسها در زمانها و مان ها مختلف می توان بروحیات یک قوم نیز پی برد.
نمایش البسه تاریخی علاوه بر اینها از نظر استفاده و راهنمایی نقاشان.هنرپیشگان.کارگردانان فیلم.خیاطان و طراحان و غیره نیز بسیلر سودمند است و مطالعه انها برای برخی از این گروه جزو ابزار کار انها بشمار میرود.
روی همین اصل در بسیاری از کشورها موزه ها و نمایشگاه های متعدد برای معرفی و نمایش لباس های ملی و همچنین لباس اقوام مختلف دیگر دایر کرده و از لحاظ اموزشی و فرهنگی نتایج بسیار مفیدی از ان بدست می اورند.
اداره موزه ها و فرهنگ عامه در پیروی از همین فکر برای اولین دفعه در ایران با مشارکت شورای زنان برای نمودن سیر تاریخی و تطورات البسه زنان ایران در دو قرن اخیر و همچنین برای معرفی شکل و وضع لباس فعلی زنان قبایل و عشایر مختلف.
اقدام به ترتیب و تشکیل نمایشگاه البسه زنان ایران نموده است.
حدود تاریخی لباسهای مزبور از قرن سیزدهم هجری قمری تجاوز نمی کند و چون لباس زنان معمولا بیشتر از لباس مردان در معرض تغییر و تحول می باشد از اینرو هیئت مدیره نمایشگاه برای بار اول همت به معرفی لباس های زنانه گماشته و امیدوار است در فرصت مناسب دیگر نمایشگاهی نیز از لباس های مردانه ایران تشکیل دهد.

 

 خرید کتاب لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز اثر یحیی ذکاء چاپ نخست سال هزار سیصد و سی شش

نظرات

برای این محصول هنوز نظری ارسال نشده است.