شامل بحث هایی نظری و تاریخی درمورد هندسه و نقش و تزیین در معماری اسلامی است. مترجم این اثر را برای كارشناسان آسانگیر و سطحینگر این رشته بسیار آموزنده دانسته و با هدف ایجاد تحول در اینگونه مطالعات آن را ترجمه كرده است. نویسنده بر اساس یكی از طومارهای موجود در كاخ توپقاپی استانبول كه مجموعهای از نقوش آجر و كاشی و همچنین طرح رسمیبندی و مقرنس است، ابتدا با استناد به منابع غربی و اسلامی قدیم و جدید به بحثی نظری و تاریخی در معماری اسلامی میپردازد، آنگاه با ارائه فهرستی تحلیلی از انواع نقوش طومار، خصوصیات و ویژگیهای هر یك را توضیح میدهد. وی دستیابی به طومار كتابخانه كاخ - موزه توپقاپی تركیه را كشف مهمی دانسته كه نكات عمدهای برای شناخت تاریخ معماری اسلامی و كل تاریخ معماری در بر دارد و میتواند تعامل علم و هنر را روشن نماید و نظریه های مربوط به هنرهای تزیینی و انتزاعی، زیباشناسی و نظریه های مربوط به ادراك بصری را به هم مرتبط سازد. به باور نویسنده، این طومار متعلق به ایران اواخر قرن نهم یا دهم است و در نوع خود سندی كمنظیر به شمار میآید.