در کتاب زبان رمزی نگارگری نقاشی چه شعر پُر معنی و چه موسیقی، گویایی است که با راز دل تمام جفت میشود، ولی من همیشه سعی دارم خود را فراموش کنم و در پس پردهها روح زیبای صنعتگر را ببینم و به خواهشهای دل او برسم. هر کس به ذوقخود یک پرده نقاشی داشته باشد میتواند ساعتها بنشیند و با شعر و موسیقی و تفکر خوش بگذراند. به صدا احتمال شما پرده آرزوی خود را در این کتاب پیدا خواهید کرد. درنگارگری و تذهیب خط رکن اصلی را داراست و به اندازهای مورداهمیت است که وجود سایه هاراکم رنگ و حتی گاهی از بین میبرد قلمگیریها درنگارگری شباهت چشمکیری به خوشنویسی دارد چرا که هرد و آن از ممارست و دقت نظر بالایی برخوردار است. آنچه که نگارگری را از طراحی جدا میکند شیوه اجرای خطوط آن است که درنگارگری با ضعف و قدرت همراه است در میان تمام مخلوقات ایزدی خط تنها مخصوص انسان است وقدرتی است که سایر مخلوقات از آن بی بهرهاند واز آنجایی که خط مخصوص انسان است به طبع از جنس وی میباشد و ریشه در ضمیر و فطرت آدمی دارد. در دین مبین اسلام مبارزه با خیر و شر در نفس آدمی وجود دارد در نفسی که گاهی آرام و لطیف و گاهی طغیانی لجام گسیخته میباشد و همین نفس وقتی در پرتوالطاف الهی صاحب تربیت شود و مهار زده گرددانسان را نجات میبخشد و بر کشتی سعادت می نشاند پس دراین جا نقش اصلی خطوط بیش از پیش روشن میشود چرا که همین خطوط جانشینان اصلی ویادگاریهای همیشه فکر انسانند تفکر انسانهایی که درقالب خطها و نقشها بر صفحات تاریخ جاودانه میشوند.