واژه گلیم به صورت بسیار ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کرک یا خواب گره خورده است. نام این فرش در زبانهای مختلف بانواع گوناگون بسیاری استعمال می شود. گلیم در افغانستان کیلیم، دراوکراین پلاس ، د رقفقاز لیاط ،در سوریه ولبنان چیلیم ناميده مي شود در حال حاضر گلیم وسیله ای است که به عنوان زیر انداز وپرده در چادرها ومحلهای عمومی نظیرقهوه خانه ونیز در تهیه لوازم زندگی وکار ، مانند رختخواب بند( چادر شب )، سجاده خورجین، جوال دیوارهای چادر، جل اسب ، پشتی ، سفره و استفاده می شود . واژه گلیم بطور ساده یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون کرک یا خواب گره خورده است. نام این فرش در زبانهای مختلف بانواع گوناگون بسیاری استعمال می شود. گلیم در افغانستان کیلیم، دراوکراین پلاس ، د رقفقاز لیاط ،در سوریه ولبنان چیلیم نامیده می شود. بعلاوه صنعت صاف بافی بشکلی در همه جهان از دشتهای وسیع آمریکا تا اسکاندیناوی واندونزی یافت می شود. گهگاهی فقط شباهتی در ساخت آنچه تولید می شود وجود دارد لیکن دیسیپلینی که ناشی از مواد وتکنیک کار است اغلب منجر به شباهتهای بارزی در نقوش وهیئت فرشها می گردد. تا همین اواخر گلیم بطور کلی توسط مجموعه داران وسوداگران قالیهای مشرق زمین فرشی بسیار نازل وناچیز تصور می شد ولی در دودهه اخیر علاقه مندی نسبت به جنبه های تزیئنی و جمع آوری گلیم پدیدار گشته است وامروزه انواع گلیم در سراسر دنیای غرب طالبان وطرفداران روز افزونی کسب کرده است. فن تخت بافی شامل رشته های پشم ومو یا الیاف نباتی در هم بافته ،باید بر حسب احتیاجات اساسی تمدنهای اولیه برای پوشش و پناهگاه ووسیله انبار کردن وهمچنین برای وسایل راحتی ساده ماند فرش ومخده بوجود آمده باشد . در تاریخ به بافندگان وپارچه بافته شده اشارات بسیاری رفته است. در اين اثر ابتدا مراحل مختلف گليم بافي همچون جمعآوري و چگونگي عمل آوردن مواد خام مانند پشم، رنگ و دارهاي بافندگي تشريح ميشود، سپس مولف اطلاعاتي درباره شيوههاي گوناگون گليمبافي به دست ميدهد. آنگاه با تجزيه و تحليل نمادها و نگارهها تاثيرات فرآيند با دار و ميز تاثير افكار، عقايد، و آداب و رسوم فرهنگ بومي بافندهها در تركيببندي طرحها بيين شده است. بررسي منشا قبايل و تاريخ بافندگي چادرنشينان، روستاييان و شهرنشينان از ديگر قسمتهاي اين كتاب است . آخرين فصلهاي كتاب حاوي مطالبي درباره خريد، مراقبت و حفظ گليم است.