معرفی کتاب ایرانیان اثر همایون کاتوزیان


کتاب ایرانیان می تواند یک شروع خیلی خوب برای دانستن تاریخ ایران باشد، چرا که طبق نوشته های کتاب، مخاطب آن، هم خوانندگان عام اند و هم کارشناسان. اگر چه موضوع کتاب بررسی کلی تاریخ ایران است، نویسنده تا سر حد توان خود کوشیده است که به خواننده غیر متخصص نیز روایتی قابل درک، و چه بسا لذت بخش، عرضه کند. آنچه خواهید خواند داستان یکی از تمدن های بزرگ بشر است، در یک جلد، که برخی از دلایل پیدایش و ویژگی های بی همتای آن تمدن را بازگو می کند.
کتاب از اساطیر ایران شروع می شود و در ترجمه ی فارسی تا انقلاب اسلامی را با زبانی ساده و روشن روایت کرده است.
برای توضیح محتوای کتاب همین بس که به بخشی از پیش گفتار آن مراجعه کنیم:
موضوع این کتاب هم "چیستی" تاریخ ایران و هم "چگونگی" و "چرایی" آن است. در راه انجام این سه کار با هم، نویسنده ملاحظاتی تطبیقی نیز میان تاریخ ایران و تاریخ اروپا انجام داده تا نشان دهد که جامعه ایرانی و تاریخ پر نقش و نگار آن با آنچه که در غرب گذشته تفاوت های مهمی داشته اند.
فصل های ۱ تا ۶ تاریخ ایران باستان تا قرن نوزدهم میلادی را در بر می گیرند، فصل های ۷ تا ۱۲ درباره قرن نوزدهم تا انقلاب بهمن ۱۳۵۷، به تفصیل و با استفاده از منابع دست اول یا دوم مستند شده اند.
دو فصل انتهایی کتاب که به تاریخ ایران پس از انقلاب می‌پردازد به پیشنهاد ناشر از نسخه چاپی فارسی حذف گردید و بعدتر به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

 


نویسنده این کتاب، همایون کاتوزیان نویسنده و تاریخدان ایرانی است که این کتاب را به سفارش دانشگاه ییل کانادا و به زبان انگلیسی نوشته است و ترجمه آن توسط حسین شهیدی به انجام رسیده است.
همایون کاتوزیان اقتصاددان، تاریخ نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است است. زمینهٔ تحقیق مورد علاقهٔ او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه شناسی است. او به‌طور همزمان مطالعاتش را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده است و نتایج این مطالعات را می‌توان در تنوع آثار چاپ شده از او دید. تا کنون از او بیش از هفت کتاب در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.