معرفی کتاب دختر استالین اثر رزماری سالیوان:
کتاب دختر استالین، نوشته شاعر و نویسنده کانادایی، رزماری سالیوان است که با تحقیق و تفحص پنج ساله نویسنده و مصاحبه های بسیار و گردآوری نامه های شخصی و اسناد مهم و محرمانه، با محوریت زندگی سوتلانا علیلویوا، دختر عزیز دیکتاتور بزرگ قرن بیستم، جوزف استالین، نوشته شده است.
سوتلانا نام خانوادگی خود را عوض کرده بود تا با وجود کدورت و تنفرِ همراه با ترس، نسبت به نام استالین بین مردم، گوشه گیر نباشد و بدون سایه ی این نام رعب آور برای مردم، بتواند به زندگی عادی خویش بپردازد که هیچ گاه به هدف خود نرسید.
این کتاب جذاب، به بازگویی ماجرای زندگی دخترک گوشه گیر که به خاطر آنکه دختر جوزف استالین است، همیشه در انزوا به سر برده، می پردازد و داستان زندگی او را از کودکی تا بزرگسالی و مرگ او روایت می کند.
این کتاب که یکی از کتاب های نمونه در سبک زندگینامه است و همچنین در حیطه تاریخی نیز بسیار ارزشمند است، همانطور که جلد کتاب به آن اشاره می کند، موفق به دریافت جایزه های متعددی از جمله جایزه پلوتارک، جایزه آر.بی.سی. تیلور، جایزه هیلاری وستون و علاوه بر این‌ها، کتاب فینالیست جایزه معتبر پن_بوگارد ولد، و فینالیست جایزه نشنال‌بوک کریتیکس سیرکل شد.
این کتاب ارزشمند، سرنوشت دختری را بیان می کند که داشتن یک نسبت خانوادگی، سرنوشت او را دگرگون می کند و بجای آنکه همانند یک شاه دخت زندگی متمولی داشته باشد و همواره شاد و همچنین ثروتمند باشد، قسمتی از زندگی خود را در فقر بسر می برد و به کشور های دیگر پناهنده می شود.


تبدیل به یک ابرقدرت شدن اتحاد جماهیر شوروی، مدیون رهبر دیکتاتور بزرگ شوروی، جوزف استالین است، اما مبدل شدن او به این ابرقدرت، به قیمت تحمیل سیاست های ظالمانه و سنگدلانه او بر تک تک شهروندان شوروی و از جمله خوانواده و بستگان خود و همچنین تغییر و تاثیر این سیاست ها بر سرنوشت هرکدام بدست آمده.
دختر عزیزکرده او هر روز شاهد از دست دادن اعضای خانواده اش بود و زمانی که متوجه می شود زمانی که مادرش را در شش سالگی از دست داده، علت مرگش خودکشی بوده، کم تر توانست طاقت بیاورد و در زمانی که معشوقش تنها به این علت که با دختر استالین رابطه عاطفی داشته، تبعید به اردوگاه کار اجباری می شود، طبق نوشته کتاب، حباب های توهمات سوتلانا ترکانده می شود.
بریده هایی از متن دختر استالین:
موقعى که قلب پیشاپیش تصمیمى گرفته، منطق تنها کارى که مى‌کند این است که انواع دلگرمى‌ها را جز به جز به تو ارائه مى‌کند.
امیدوارم که نسل‌هاى آینده از یاد نبرند که نیکى هرگز از بین نمى‌رود، که نیکى در قلب‌هاى آدمیان، حتا در تاریک‌ترین زمان‌ها، مى‌زید و در جاهایى که هیچ کس گمان بر وجود داشتنش نمى‌کند، نهفته است، که نیکى هرگز به طور کامل نابود یا ناپدید نمى‌شود. 
استراتژى همیشگى استالین القاى ترس به توده‌هاى مردم و سپس کنترل آنها با استفاده از ترساندن‌شان بود.