معرفی کتاب حرمسرای قذافی اثر آنیک کوژان:
حرمسرای قزافی کتاب پرطرفدار و اثر خبرنگار جنگ و روزنامه نگار فرانسوی، آنیک کوژان است.
نویسنده روزنامه نگار، با تکیه بر تحقیقات و خوی ژورنالیستیش، ماجرای تعجب برانگیز و دردناک دختران و زنان لیبی را در ساختمان یک داستان بیان می کند و سعی در نمایاندن چهره زشت و ظالم و بی رحم و ستمگر قذافی و حکومت دیکتاتورانه وی بر کشور لیبی می کند.
ثریا، شخصیت محوری در ابتدای کتاب و قسمت اول آن، دختریست که اسیر چنگال ظلم میشود. ثریا که دختری زیبا و شاداب است، روزی که معمر قذافی از مدرسه آن ها بازدید می کند، برای استقبال از آن ها به همراه چند تن دیگر انتخاب می شود. معمر قدافی با دیدن او دستی بر شانه اش می گذارد و دستش را بر سر ثریا می کشد و محافظان مونث مشهور او در می یابند که طعمه بعدی قذافی، اوست و فردای آن روز ثریا از مدرسه ربوده می شود و به چنگال معمر قذافی گرفتار می شود و شاهد ظلم و آزار جنسی و ضرب و شتم دیگر دختران و پسران نیز می شود.
نویسنده ابتدا در مقاله ای، سرگذشت ثریا را به طور ناشناس منتشر می کند و با دیدن بازخوردها و نقد ها و همچنین بروز و ظهور سرگذشت ده ها زنان دیگر که سرگذشت آن ها همانند ثریا رقم خورده است، تصمیم به انتشار این سرگذشت ها به صورت یک کتاب منسجم می کند.

 


در ادامه کتاب و در قسمت دوم، به سرگذشت زنان دیگر پرداخته می شود. دخترانی که سرشار از انرژی و شادی و با بسیاری امیال و آرزوها و آینده ای سرشار از امید که برای خود متصور بودند، با سرنوشت خود مواجه می شوند و به کلی امیال خود را نابود شده می بینند و حال و روزگار خوش آن ها، جای خود را با یاس و ناامیدی و آزار های روحی ماندگار عوض می کند. نویسنده با بیان نقل قول هایی از قربانیان این ستم های وحشیانه قذافی از روحیه بی شرمانه او پرده بر می دارد و به خوبی خوی بیدادگر او را ترسیم می کند.
قسمتی از کتاب:
 از پدر ثریا پرسیدم آیا هرگز به فکر نیفتاد رسما شکایت کند؟ پاسخش این بود: «از که باید شکایت می‌کردم؟ ثریا را سوار یک ماشین دولتی کرده و بادیگاردهایی که برای رهبر کشور کار می‌کردند او را با خودشان برده بودند. هیچ اعتراضی حتی قابل تصور هم نبود. موقعی که شما در جهنم هستید، چگونه می‌توانید شیطان را متهم کنید؟ حتا در خیال‌تان هم نمی‌توانید این کار را بکنید!»