خرید کتاب

پشتیبانی : 9 صبح لغایت 12 شب ( خط ویژه: 02122251758-- 02188478196---مشاور فنی: 09125343644)

0
0
0

معرفی کتاب تاریخی

سعی داشتیم در این قفسه به معرفی کتاب های تاریخی ارزنده اعم از کتاب تاریخ ایران و کتابهای تاریخ جهان بپردازیم و شما مطابق قفسه های دیگر می توانید برای خرید کتاب تاریخی اینجا کلیک نمایید

 

 

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................

تاریخ طبری یا تاریخ الرسل و الملوک نوشته ی محمد بن جریر طبری، تاریخنگار ایرانی در قرن سوم هجری می باشد. این تاریخ تا به امروز منبع بسیاری از پژوهشگران تاریخ بوده است. تاریخ طبری در واقع تاریخ بشر از آغاز و پیدایش تا سقوط پادشاهی ایران و برپایی خلافت اسلامی تا برهه ای که نویسنده زندگی میکرده است و یا از آدم تا زمان طبری را در بر میگیرد. این تاریخ در اصل در 16 جلد تالیف شده است. از دیگر آثار نویسنده این اثر، تفسیر طبری می باشد که قرآن کریم را تفسیر کرده است. در بازخوانی تاریخ ایران، تاریخ طبری یک منبع خوب و مستند برای آنهاست که میخواهند تاریخ ایران پیش از اسلام را دریابند. بخش عمده ای از تاریخ طبری به احوال پادشاهان ساسانی و پیش از آن به پادشاهان بزرگ اساتیری ایران پرداخته شده است. خدای نامه های دوره ی ساسانی، از منابعی میباشد که در اختیار صاحب تاریخ طبری بوده است و در روایت احوال شاهان ایرانشهر از آنها بهره برده است. تاریخ طبری در اصل به زبان عربی نگاشته شده است. در دوره سامانیان، بلعمی که در دربار هنردوست و ایرانگرای سامانی جایگاه و پایگاه والایی داشت، این اثر را به نثری روان و نغز به پارسی برگرداند که ترجمه ای آزاد از تاریخ طبری بود و به تاریخ بلعمی شهرت یافت. در دوران ما، ابوالقاسم پاینده این تاریخ را به پارسی ترجمه کرده و انتشارات اساطیر آن را منتشر نموده است.

 

تاریخ طبری

 

بعدها چه در روایت تاریخ ایران پیش از اسلام و چه در روایت رخدادها و رویدادهای دوران اسلامی، تاریخ طبری به عنوان منبع و مرجعی مهم و حیاتی، مورد توجه تاریخ نویسان قرار میگرفته است. در روایت رویدادهای تاریخ اسلام، طبری نقل قول های فراوانی ذکر کرده است و نویسنده هیچ تصرفی در گفته های دیگران نیاورده و تصمیم او بر این بوده است که آنها را عینا نقل کند. تاریخ طبری به دوران ساسانیان به صورت مفصل پرداخته است و اصولا تاریخ خود را برپایه پادشاهان ایرانشهر از کهن ترین زمانها تا یزدگرد سوم ساسانی به پیش آورده است و رویدادهای اسلامی را نیز بر این پایه نگاشته است. تاریخ اسلام طبری با زندگی پیامبر اسلام آغاز می شود و بسیاری از مطالب او را در موضوع تاریخ اسلام، خلاف واقعیت میدانند.تاریخ طبری اتفاقات و رویدادهای صدر اسلام را به صورت مفصل بیان میکند لیک برای نمونه در باب غدیرخم و حجه الوداع به سهل آسانی میگذرد و به صورت مختصر به این موضوع اشاره میکند.

صاحب تاریخ و تفسیر طبری، به سال 218 هجرت در طبرستان (مازندران) به دنیا آمد و در سال 1301 هجری در بغداد از دنیا رفت. به جز تاریخ طبری و تفسیر طبری، آثار دیگری چون : جامع البيان عن تاويل آي القرآن، آداب مناسک الحج، اختلاف علماء الامصار فی احکام شرائع الاسلام، فضائل ابی‌بکر و عمر، فضائل علی ‌بن ‌ابی‌طالب و اللطيف القول فی احکام شرائع الاسلام را نگاشته است

برای خرید تاریخ طبری می توانید انواع چاپ شده آن را در زیر خریداری نمایید

 
 
 
 
 

تاریخ طبری

کتاب تاریخ طبری چاپ انتشارات اساطیر


 
 
 
 

کتاب تاریخ طبری چاپ اول

کتاب تاریخ طبری انتشارات بنیاد فرهنگ ایران


 
 
 
 

تاریخ الرسل و الملوک

کتاب تاریخ الرسل و الملوک اثر ابوجعفر محمدبن جریر طبری


 
 
 
 

دنباله تاریخ طبری

دنباله تاریخ طبری نوشته غریب ابن سعد قرطب


 
 
 
 

دوره تاریخ طبری

دوره کامل تاریخ طبری


 
 
 
 

کتاب تاریخ نامه طبری

کتاب تاریخ نامه طبری اثر محمدبن جریر طبری منسوب به بلعمی


 
 
 
 

کتاب آینده ی آزادی بحثی پیرامون اولویت لیبرالیسم بر دموکراسی نوشته ی دکتر فرید ذکریا می باشد. کتاب دارای شش فصل، یک مقدمه و در پایان همراه با یک نتیجه می باشد. تاریخچه ی آزادی انسان ، راه پرپیچ و خم ، دموکراسی غیر لیبرالی ، استثنای اسلامی ، زیاده ای از یک چیز خوب و مرگ اقتدار از عناوین این کتاب می باشد. فرید ذکریا، ژورنالیست و نویسنده  هندی - آمریکایی ، متولد 1964 در بمبئی می باشد. او دانش آموخته سیاست می باشد و دکترای خود را در دانشگاه هاروارد کسب کرده است. ذکریا، به عنوان مجربی کانال خبری سی ان ان نیز شناخته می شود. کتاب های جهان بعد از آمریکا و آینده ی آزادی از کتاب های معروف و پر خواننده این نویسنده می باشد. این کتاب تاملی است در باب وضعیت آزادی در کشورهای جهان و ترسیم راهی برای کسب آزادی و نه از بین رفتن آزادی ها. فرید ذکریا، کتاب خود را دعوتی برای احیای موازنه ی میان آزادی و دموکراسی میداند.

 

آینده ی آزادی

 

ما در عصری دموکراتیک زندگی می کنیم. در یک قرن گذشته یک روند بی از هر روند دیگر در شکل دادن به جهان موثر بوده است - روند صعودی دموکراسی. در 1900 حتی یک کشور هم نبود که دموکراسی داشته باشد، دموکراسی به معنایی که ما می فهمیم، یعنی دولتی بر آن حاکم باشد که با انتخابات آزادی بر سر کار آمده باشد که در آن هر شهروندی با سن قانونی می تواند رای بدهد. امروزه در 119 کشور چنین است، یعنی در 63 درصد تمام کشورهای جهان. آنچه زمانی خاص چند کشور آتلانتیک شمالی بود امروزه شکل استاندارد حکومت برای بشر شده است. در بیشتر نقاط دنیا دموکراسی تنها منبع مشروعیت سیاسی است...

مانند هر پدیده ی اجتماعی بزرگ نیروهای گوناگون این موج دموکراتیک را به وجود آورده اند - انقلاب تکنولوژیک، ثروت رو به فزونی طبقه ی متوسط، و سقوط نظامها و ایدئولوژیهای بدیل سامان دهنده ی جامعه...

از 1945 دولتهای غربی در بیشتر موارد هم تجسم دموکراسی بوده اند و هم لیبرالیسم قانون سالار. به این ترتیب مشکل بتوان این دو را جدا از هم به تصور آورد، یعنی یا به شکل دموکراسی غیر لیبرالی یا به شکل خودکامگی لیبرالی. در حقیقت این دو شکل در گذشته وجود داشته اند، و اکنون نیز هستند. تا قرن بیستم میلادی اکثر کشورها در اروپای غربی حکومتهای خودکامه لیبرالی داشته اند، یا در بهترین حالت حکومتهاینیمه دموکراسی. حق رای جدا محدود بود و قوه ی مقننه ی انتخابی قدرت محدودی داشت. در سال 1830 در انگلستان که یکی از دموکرات ترین کشورهای اروپایی بود کمتر از دو درصد جمعیت اجازه داشت در انتخابات یکی از دو مجلس شرکت کند. تازه در اواخر دهه ی1940 بود که بیشتر کشورهای غربی دموکراسیهای کاملی شدند که در آنها همه ی شهروندانی که به سن قانونی رسیده بودند حق رای دادن داشتند. اما یکصد سال پیش از آن، یعنی اواخر دهه ی 1840 ، بیشتر کشورهای غربی جنبه های مهم لیبرالیسم قانون سالار را پذیرفته بودند، یعنی حاکمیت قانون، حق مالکیت خصوصی و ، به گونه ای فزاینده، جدایی قوا و آزادی بیان و اجتماعات. در بخش اعظم تاریخ معاصر آنچه وجه مشخصه ی دولتهای اروپایی و آمریکای شمالی بود و آنها را از سایر دولتهای دنیا متفاوت میکرد، نه دموکراسی بلکه لیبرالیسم قانون سالار بود. بهترین نماد الگوی غربی دولت، نه همه پرسی عمومی، بلکه قاضی بی طرف بود.

جزیره ی هنگ کنگ برای چندین دهه نمونه ای کوچک اما آشکار کننده بود که آزادی وابسته به دموکراسی نیست. هنگ کنگ یکی از بالاترین سطوح لیبرالیسم قانون سالار را در جهان داشت، اما به هیچ وجه یک دموکراسی نبود. در واقع در دهه 1990 هرچه به زمان الحاق هنگ کنگ به چین نزدیک تر می شویم بسیاری از روزنامه ها و مجلات غربی در مورد خطری که این جابجایی برای دموکراسی هنگ کنگ داشت سخن سرایی می کردند، اما البته هنگ کنگ دموکراسی ای نداشت که بتوان از آن سخن گفت. تهدیدی که وجود داشت تهدید سنت آزادی و حاکمیت قانون بود. ما هنوز هم این دو مفهوم را با هم اشتباه می کنیم.

کشورها و مرزها در منطقه ژئوپلیتیک خلیج فارس، عنوان کتابی به قلم دکتر پیروز مجتهد زاده دبیر انجمن مطالعات ایران در دانشگاه لندن می باشد. کتاب در اصل پنج گزارش تحقیقی و مفصل مولف برای دانشگاه لندن می باشد. در دهه های اخیر، منطقه حساس خلیج فارس، بارها مورد بحث و درگیری و نزاع بوده است و بحث ها و گفته های زیادی پیرامون حقوق کشورهای حوزه خلیج فارس بیان شده است. برپایه تحولاتی که در عرصه سیاست های خارجی، شکل میگیرد، مهم ترین منطقه ای که از این تحولات اثر گرفته است، خلیج فارس می باشد. دکتر پیروز مجتهد زاده، عضو هیئت علمی مرکز پژوهشهای ژئوپلیتیک دانشکده خاورشناسی دانشگاه لندن می باشد. ایشان درباره هرآنچه مربوط به خلیج فارس می باشد، تحقیقات مفصل و گسترده ای داشته اند و در میان محافل دانشگاهی بدین دلیل شناخته شده هستند. از جمله آثار این محقق میتوان به این کتاب ها اشاره کرد : شیخ نشینهای خلیج فارس (انتشارات عطایی) ، جغرافیای تاریخی خلیج فارس (انتشارات دانشگاه تهران) مجموعه ی اطلس عربی خلیج فارس شامل 120 نقشه ی قدیم و جدید عربی درباره خلیج فارس به سه زبان فارسی ، انگلیسی و عربی.

 

575bc1eeed90f IMG 20160530 0034

 

کتاب در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول نگاهی کلی به جغرافیای سیاسی و مرزهای بین المللی در خلیج فارس که شامل بحث هایی با عناوین: منطقه خلیج فارس در نظام دگرگون شونده جهانی ، اهمیت جهانی خلیج فارس، مرزهای دریایی خلیج فارس می باشد. همچنین نوشتارهایی چون: ایران و عربستان سعودی ، ایران و بحرین ، ایران و قطر ، ایران و امارات ، ایران و عمان در این بخش نوشته شده است. تاریخ و جغرافیای سیاسی جزایر تنب و ابوموسی از دیگر بحث های این بخش می باشد.

بخش دوم کتاب با عنوان : پیدایش کشورها و مرزها در منطقه ژئوپلیتیک خلیج فارس، به این بحث ها پرداخته است: پیدایش کشور و مرز در ایران ، نقش آفرینی ایران در خلیج فارس در نیمه دوم قرن بیستم ، جغرافیای سیاسی شبه جزیره مسندم و عمان ، تاریخ و جغرافیای سیاسی بحرین و قطر ، پیدایش عربستان سعودی ، کویت و عراق.

تا آنجا که تاریخ نوشته شده نشان می دهد، خلیج فارس پیوسته بخش پر اهمیتی در جهان بوده است. تاریخ نویسان و باستان شناسان به ما می گویند که تمدن بشر در نزدیکی آبهای این دریا پدید آمد. خلیج فارس نقش خود را به عنوان شاهراه بازرگانی، از روزگاران باستان آغاز کرد. این نقش، از هنگام گسترش قدرت امپراتوری های بزرگ در باختر جهان باستان همانند هخامنشیان، یونانیان، مقدونیان، پارتیان، رومیان و ساسانیان اهمیت بیشتری یافت. هنگامی که تشکیلات عرب حاکمیت خود را بر سراسر منطقه گستراند که امروز خاورمیانه خوانده می شود؛ خلیج فارس نقش خود را در زمینه بازرگانی و ارتباطات تجدید کرد و مرکز این تشکیلات را با پیرامون آن مربوط ساخت. به هنگام گسترش رقابتهای سیاسی - استراتژیک قدرتهای اروپایی در خاورزمین، خلیج فارس ، هم به عنوان یک شاهراه بازرگانی و هم به عنوان یک حلقه پر اهمیت در زنجیر استراتژیک آنان مورد توجه قرار گرفت.

از سال 1908 ، هنگامی که نخستین چاه در مسجد سلیمان به نفت رسید، اهمیت جهانی نوین خلیج فارس آغاز شد. امروز، این اهمیت جهانی در ذخایر گسترده انرژی منطقه که گسترده ترین ذخایر جهان است نهفته است و این ، در حالی است که ذخایر موجود انرژی در دیگر بخش های جهان رو به پایان می رود. عوامل دیگری که بر این اهمیت می افزاید، گستردگی امکان صدور و ارزانی تولید است.

منطقه ای که خلیج فارس نامیده می شود، هشت کشور را در بر می گیرد. سرزمینهای منطقه از آن ایران، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر ،امارات متحده عربی و عمان است. از این تعداد، چهار کشور به دریاهای دیگر جز پارس نیز دسترسی دارند. ایران به دریای خزر، دریای عمان و اقیانوس هند متصل است. عربستان سعودی به دریای سرخ، عمان به دریای عرب و دریای عمان، و امارات به دریای عمان و دریای عرب دسترسی دارند. از هشت کشور یاد شده، سرزمین های هفت کشور کرانه ای است و تنها کشور بحرین است که به شکل مجمع الجزایر در آبهای خلیج فارس قرار دارد. ایران با نزدیک به دو هزار کیلومتر خط کرانه ای، سراسر شمال باختری، شمال و شمال خاوری خلیج فارس، شمال تنگه هرمز، شمال خلیج عمان، و گوشه شمال باختری اقیانوس هند را در بر میگیرد و روی هم دارای طولانی ترین کرانه ها در خلیج فارس است. امارات متحدده عربی با خط کرانه ای 640 کیلومتری خود از طولانی ترین کرانه ها در میان کشورهای عربی خلیج فارس برخوردار است.

کتاب پادشاهی در استوره و تاریخ ایران بحثی در زمینه کشور داری با نگاهی به نوشته ها و گفتارهای کهن و امروز در پرتو افکنی به آیین پادشاهی در ایران زمین می باشد. امید عطایی فرد این کتاب را که کنکاشی در زمینه آیین کشور داری ایرانی می باشد، در 9 گفتار و یک پیش گفتار به قلم آورده است. گفتار یکم با عنوان شاه استوره ای، به فلسفه پادشاهی و نقش استوره ها پرداخته است. گفتار دوم درباره آیین های شاهانه و آداب و تشریفات حکومتی می باشد. گفتار سوم: شاه و شهریاری و بحثی در زمینه شیوه های کشورداری. گفتار چهارم با عنوان: فره کیانی، به عنوان شرط لازم برای پادشاهی در اندیشه ایرانشهری میباشد. گفتار پنجم این کتاب به رابطه شاه و موبد در پادشاهی ایرانی پرداخته است. بحثی در باب موازنه قدرت میان دین و دولت. گفتار ششم کتاب با عنوان شاه و سپهبد. پرهیز نظامیان از سیاست در اندیشه ایرانی. گفتار هفتم با عنوان شاه و شهبانو و بحثی پیرامون سازندگی زنان همپای مردان. گفتار هشتم رابطه میان شاه و شاهزاده نام دارد. آمادگی شاهزاده برای رسیدن به فرمانروایی. و گفتار پایان کتاب، رابطه شاه با مردم خویش و چالشهای رابطه دوجانبه می باشد.

 

Captqwqwure

 

نویسنده این کتاب با انبوه منابعی که در اختیار داشته، به آیین کهن کشور داری ایرانیان و شیوه حکومتداری آنان پرداخته است و آن را با سایر مدل های حکومتی یونانی و غربی مقایسه کرده است. در تاریخ معاصر ما، نوع حکومتداری ایرانی - که هزاران سال در پرتو آن، ایرانشهر چه از لحاظ اقتصادی و سیاسی و چه از دید فرهنگی و اندیشه و تولید دانش، ابرقدرت گیتی بود - غالبا با نگاهی منفی از سوی روشنفکران و نویسندگان روبرو شده است. نویسنده در این کتاب کوشیده است، پرده های تنیده شده در این برهه بر شیوه حکومتداری کهن ایرانیان را کنار بزند و از لابلای متون، نگاه ایرانی به دستگاه حکومت و رابطه آن با جامعه و مردم را عیان کند؛ و در نهایت با نگاهی امروزی آن را در کفه ترازو قرار بدهد.

امید عطایی فرد، پژوهش های گسترده ای در زمینه تاریخ و فرهنگ و اندیشه ایران کهن داشته است و تا کنون کتاب هایی چون پیامبر آریایی، دیباچه شاهنامه ، پادشاهی در استوره و تاریخ ایران، مرز مزدایی (مجموعه مقالات و نوشتارهای نویسنده) آفرینش خدایان ، نبرد خدایان ، شگفتی های باستانی ایران زمین، ایران در پس پرده تاریخ، افسون فریدون و چندین اثر دیگر از او منتشر شده است.

 

نویسنده در پیش گفتار این کتاب، در باب معنای پادشاهی چنین نگاشته است: پاد : پای دارند، پاس بخش، نگاهبان / شاهی : فرمانروایی، رهبری ، دولت...
بنابراین معنای پادشاه می شود: کشوردار، نگاهبان میهن. جامعه شناسان بر این باورند که هر نظام پادشاهی لزوما استبدادی نبوده است. دیگر اینکه شاه و پادشاهی دو زمینه مستقل ، اما به هم پیوسته است. 

...روی هم رفته بر این باوریم که آیین ها و استوره های پادشاهی، کمابیش در همه نظام ها و حکومت ها دیده می شود و نباید پاره ای رخدادهای سیاسی و اجتماعی، مانع بررسی علمی وآکادمیک گردد. جامعه بشری بر سه پایه استوار بود: شاه/ میهن / مردم. گاهی شاه برای حفظ میهن ناچار به سرکوبی قوم ها و قشرهایی از مردم می گردید و گاهی مردم برای ماندگاری میهن، شاهان را برکنار می کردند. از سوی دیگر، همواره یک دور باطل در زمینه کشورداری به چشم می خورد که به گواه تاریخ هرودوت، نخستین بار داریوش بزرگ و یارانش آن را بررسی کردند و سپس بارها از سوی فیلسوفان و اندیشمندان قدیم و جدید غرب بیان گردید. این دور باطل در بردارنده سه گونه حکومت بود: حکومت فردی / حکومت گروهی / حکومت توده ای. در جهان باستان که از ترابین (تلویزیون) و تراگو (تلفن) و آواگر (رادیو) خبری نبود، پیاده کردن جمهوری (رای گیری از مردم) بسیار دشوار می نمود. در یک نمونه تاریخی می بینیم تا زمانی که اعراب از مرزهایشان خارج نشده بودند، از میان خود خلیفه ای را برمی گزیدند و بیعت می کردند. اما پس از گسترش خلافت اسلامی، نظام های وراثتی اموی و عباسی جای نظام اولیه را گرفتند. با این یاد آوری که آنان در برابر خود با سلسله ای (تشیع) روبرو بودند. افزون بر این، سلسله  هایی از صوفیان که لزوما وراثتی نبوده، تشکیل شده است که لقب شاه را برای قطب و مراد خود نگاه داشته اند.