گر پس از سال ها بخواهم ده کتاب برتری که خوانده ام را معرفی کنم، قطعا کتاب جز از کل یکی از آن ها خواهد بود.
شاید اگر با دوربین از بالا به کتاب نگاه کنیم، ایده کلی آن تکراری باشد. یعنی من اگر برای شما خلاصه ای از این کتاب را بنویسم به راحتی بگویید: "خب که چه؟ اتفاق تازه این کتاب کجا بود؟" اما کافیست که کتاب را در دست بگیرید و من به شما قول می دهم که پیش از رسیدن به صفحه ۵۰ عاشقش شوید. ذهن تاریک و پارانویید مارتین دین شما را وادار می کند تا از پستوهای خانه اشان، از آن همه تفاوت بین دوپسر خانواده بگذرید و او را تا جایی که هر روز در انتظار دیدن مرگ است، دنبال کنید. با او همراه شوید تا موفقیت های برادرش را ببینید و همچنین بمبی که ناگهان وسط خانه اشان می ترکد. البته که بمب استعاره ای است از تری دین بازیکن فوتبال، پسر نمونه که ناگهان به یکی از بزرگترین خلافکارهای شهر تبدیل می شود. ذهن ناب مارتین پشت بدن ضعیف و بیمارش پنهان شده، هنگامی که پیشنهاد صندوق انتقادات و پیشنهادات را می دهد آنگاه ذهن کثیف او بیدار می شود. پس از آن با هری وست بزرگترین خلافکار شهر که در زندانی که ساخته پدر مارتین و دین است دیدار می کند که در انتها به نوشتن کتاب راهنمای تباهکاران منجر می شود. کتابی که سایه اش تا انتهای حیات دست از سر مارتین بر نمی دارد. می شود گفت قسمتی از کتاب را عاشقانه های مهمش رقم می زند. عاشقانه های کاترین، کسی که خود عامل اختلاف دوبرادر است. اگر اهل هایلایت کردن جمله های ناب کتاب هستید، می توانم بگویم که امکان ندارد وقتی کتاب را تمام کردید صفحه ای بدون هایلایت پیدا کنید.

 

 کتاب جز از کل اثر استیو تولتز

کتاب حول محور سه شخصیت می گذرد. مارتین، تری و چسپر دین. جسپر پسر مارتین است که با وجود تمام اختلاف هایی که با او دارد در آن اتافک های خاکستری مغزش خوب می داند که شباهت بی شاعبه ای هم به پدرش دارد. به طوری که مارتین او را تناسخ زود هنگام خودش می داند. مشخص کردن ژانر این کتاب کار دشواریست. این کتاب جنایت را به زیباترین شکل ممکن تصویر می کند، معماها را تک به تک چون تکه های پازل کنار هم می چیند، با شخصیت ها عاشقی می کند و در میان تک تک کلمه هایش ردپای اجتماع را جا می گذارد. یکی از نقطه های قوت این نویسنده، شخصیت پردازی و پردازش حس اوست. او با وجود جنایت به تصویر کشیدن عشق را هم خوب بلد است. این کتاب چنان تاثیری بر ذهن شما می گذارد که اگر آن را در میان راه ببندید و ۶ماه دیگر بخواهید ادامه دهید، به خوبی همه چیزهایی که از قبل خوانده اید را به یاد خواهید آورد. جز از کل را بخوانید تا بفهمید تاریکی تا کجا می تواند ذهن ‌شما را سوراخ و به آن رسوخ کند.
در انتها باید اضافه کنم که من این کتاب را با ترجمه جناب پیمان خاکسار از نشر چشمه خواندم. از باقی ترجمه ها و یا انتشارات اطلاعی ندارم اما چند نفری به من تاکید کردند که حتما با این ترجمه بخوانم و الحق که ترجمه ای روان و قابل فهم و دوست داشتنی ای بود.
پ.ن: می شد چندین صفحه و حتی اگر اغراق نکرده باشم یک‌ کتاب در مورد این داستان صحبت کرد اما به دلیل این که نمی خواستیم داستان اسپویل شود( یا به قولی لو برود) نقد را کوتاه کردیم.

 

درباره کتاب جز از کل

کتاب جز از کل که در سال هزار و سیصد و نود و سه چاپ شده می باشد.این اثر توسط استیو تولتز نوشته شده است.که انتشارات آن چشمه می باشد.و با ترجمه پیمان خاکسار انجام گرفته است.و با جلد شومیز منتشر شده است. اثر وی درمورد دو برادر است به اسم های مارتی و تری که داخل استرالیا زندگی می نمایند.مارتی برادر اول و لاغر و نحیف و مریض می باشد و تری برادر زیباتر و کوچیک تر که اهل ورزش کردن است. ولی بعد یک زمانی در یک دعوا امکان ورزش نمودن را از دست داده و می رود سراغ کارهای خلاف و ضد قانون. کتاب اثر جسپر فرزند مارتی است که درباره ی عموش چه گونه خلافکار معروف و محبوب استرالیا شده و پدرش که چگونه فلسفه گوشه گیرانه ای داشته است و تمام وقت داخل سایه عموش بود .خودش چه صورتی با این سرنوشت فاجعه بار و قاطی پاتی بزرگ شد و بزرگ تر شد.اثر وجود داشته سرشار از رویدادها و تفکرات فلسفی ریز و با یه ظاهر طنز می باشد. طنزی از حقیقت های زندگی . بسیار کتاب با ارزش و زیبایی است.با تمامی فلسفه و تمامی جملات و ایده های زیبا انسان را دنبال خویش می کشاند.