آرزوهای بزرگ عنوان رمانی معروف به قلم نویسنده توانا و مشهور انگلیسی چارلز دیکنز می باشد. داستان در مورد زندگی پسر یتیمی به نام پیپ می باشد که این عنوان از اسم کوچک او به نام فیلیپ و نام خانوادگی او یعنی پیریپ گرفته شده است. چارلز دیکنز نویسنده ی نامدار انگلیسی ، به سال 1812 در پورتموث متولد شد و در سال 1870 درگذشت. او که در خانواده ای تهی دست پا به جهان گذاشته بود، مجبور شد که از 12 سالگی، به کار کردن بپردازد. مدتی در مدرسه ای به تحصیل پرداخت و با معلومات کم خویش، در زمان های آزاد و فراغت خود به تکمیل سواد خود پرداخت و نوشته ها و آثار نویسندگان بزرگ را مطالعه می کرد. چارلز دیکنز در بیست و چهار سالگی نویسندگی را آغاز کرد و در گذار سالهای عمرش آثار متعددی از خود بجای گذاشت که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

آرزوهای بزرگ

 

چارلز از کودکی مجبور به کار کردن می شود و این رویداد اثر شگرفی بر روان او می گذارد و در آثارش این مساله آشکار و نمایان است. داستان آرزوهای بزرگ یا به انگلیسی: GREAT EXPECTATIONS  اوج خلاقیت ادبی دیکنز می توان به حساب آورد و در جهان بیشتر به عنوان نویسنده ی این اثر شناخته می شود. انگار پیپ خود دیکنز است که در دورانی از زندگی اش به علت فقر مورد سرزنش قرار می گیرد و در عین حال آرزوهای بزرگی در سر می پروراند و جگرز همان قاضیی است که دیکنز نزد او استخدام می شود و علاقه و مهربانی او بر چارلز اثر می گذارد. دیگر افراد داستان، با خلقیات مختلف، همان هستند که هستند! به عبارت دیگر " دیکنز در توصیف آدم های داستان آرزوهای بزرگ، مهارتی شگرف دارد.

چارلز دیکنز بسیاری از داستانهایش مثل الیور تویست و آرزوهای بزرگ ابتدا در نشریات چاپ میکرد و بعدها به صورت کتاب منتشر می نمود. الیور تویست ، آقای پیکویک ، مغازه عتیقه فروشی ، سرود کریسمس ، دیوید کاپرفیلد ، خانه غمزده ، عبور ممنوع از جمله آثار این نویسنده توانا می باشد. برخی او را به پاس خلق آثار بی نظیرش - که از نظر آسیب های اجتماعی و داستانی بسیار قابل لمس می باشد -  پس از شکسپیر تاثیرگذار ترین نویسنده انگلیسی می دانند. دیکنز در سالهای پایانی زندگی اگرچه برخلاف دوران نوجوانی مشکل مالی نداشت لیک مشکلات جسمی او روز به روز بیشتر می شد و چارلز به هشدارهای پزشکی نیز اهمیت نمیداد تا اینکه سرانجام در 9 ژوئن 1870 از دنیا رفت. از روی رمان آرزوهای بزرگ تا کنون چندین فیلم ساخته شده است

برای خرید کتاب آرزوهای بزرگ اینجا کلیک نمایید