درباره رمان هرگز رهایم نکن نوشته کازوئو ایشی‌گورو


دنیای این رمان برگرفته از تخیل نویسنده است و بنابراین به نظر می رسد که رمان، سبکی علمی-تخیلی دارد اما داستان از فضای عاشقانه هم دور نیست؛ با وجود این بعد از خواندن کتاب، خواننده متوجه آن خواهد بود که این کتاب به چه صورت ارتباط تنگاتنگ خود را با دنیای واقعی برقرار می کند.
نامعلوم بودن سرنوشت شخصیت های داستان و از طرفی دانستن آنکه آینده برای آن ها تیره و دردناک است حس نا امیدی از آینده آن ها را در خواننده بیدار می کند، اما عشق و هنر به کمک شخصیت های داستان می شتابد تا اندکی بیشتر فرصت زندگی داشته باشند و طعم آن را بچشند.
عوامل زیادی در شکل‌گیری هویت ما نقش دارند؛ ارتباط ما با دیگران و فضایی که در آن زندگی می‌کنیم، سرنوشت ما را تعیین می‌کند. ولی در آخر، این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم چه اهدافی را در زندگی انتخاب کنیم، به سمت چه آینده‌ای حرکت کنیم و چه هویتی را برای خود بسازیم.
نقش اصلی داستان، خانمی ۳۱ ساله به نام "کتی اچ" است که پرستار بیماران اهدای عضو است و ما داستان را با روایت او می خوانیم. او از کودکی، با دو دوست خود، به نام های "روت" و "تومی" در یک مدرسه بزرگ می شود.
با گذشت کمی از روند داستان به نظر می رسد که مدرسه ای که آن ها در آن بزرگ شده اند ویژگی های خاصی دارد؛ با اینکه دانش آموزان مدرسه به فعالیت های معمولی مثل نقاشی کشیدن، کتاب خواندن و بازی کردن مشغول اند، اما رازی در این مدرسه وجود دارد که فقط مسئولین مدرسه از آن با خبرند. رازی درباره دانش آموزانی که در مدرسه زندگی می کنند و سرنوشت غریبی در انتظارشان است.

 


کاراکتر های داستان علی رغم آنکه در چند جای کتاب تاکید می شود که افراد عادی هستند، ولی آن ها انسان های معمولی نیستند؛ درواقع شبیه ساز انسان هستند؛ با این حال آنها ادراک انسانی دارند و قدرت احساس و عشق در آنها وجود دارد. هدف اصلی از طراحی آن ها آنست که در آینده ای نه چندان دور اعضای بدن آن ها اهدا شود و نهایتاً تا اهدای ۳ یا ۴ عضو بدن خود زنده می مانند.
کتاب " هرگز رهایم نکن" اثر کازئو ایشی گورو است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. ایشی گورو نویسنده ژاپنی در ناکازاکی به دنیا آمد و در ۵ سالگی به همراه خانواده به بریتانیا مهاجرت می کند. ایشی گورو دنیاهایی را خلق می کند که تصویر بزرگ‌تری از مضامين تاريخي، شيوه و رسوم حكومت‌داري و رفتار و منش مردم به دست می‌دهد، درست هنگامی که خوانندگانش در دوره‌اي نامشخص از تاريخ جهان قرار دارند. کتاب های او تاکنون به ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده است.گ
ناگفته نماند کتاب هرگز رهایم نکن نامزد جایزه بوکر در سال ۲۰۰۵ شد و در همین سال توانست از سوی مجله تایم به عنوان بهترین رمان سال انتخاب شود.