معرفی کتاب فرانکنشتاین اثر مری شلی:
یکی از مهمترین رمان‌های عصر امروز را باید همین کتاب به حساب بیاوریم که در ژانر علمی تخیلی و ترس نوشته شده. رمانی که بعد از سال‌های زیادی که از انتشارش گذشته، هنوز هم جزو آثار مهم و پرخواننده به حساب می‌آید.
نویسنده فراکنشتاین، نویسنده زن انگلیسی قرن نوزدهم، به نام مری شلی است که در خانواده ای نویسنده بزرگ می شود. و با شاعر مشهور و رمانتیک پرسی شلی ازدواج می کند. از طرفی آشنایی و معاشرت مری با لرد بایرون، شاعر بزرگ انگلیسی، تاثیر زیادی در خلق این اثر بزرگ داشته است.
داستان کتاب از این قرارست که دانشمند جوان و جاه طلب به نام فرانکشتاین، سعی در جان دادن به موجودات بی جان می کند و در جهت این امر، با به هم وصل کردن اندام بدن دزدی مردگان، جسمی خلق می کند که شبیه به انسان است، با جثه ای بزرگ تر از یک انسان معمولی؛ موجودی با صورتی مخوف که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد و بوسیله اعمال نیروی الکتریکی به آن جان می دهد.

 


در ابتدا موجود خلق شده که در کتاب، هیولا نامیده میشود بی آزار و بسیار آرام است؛ اما بعد از گذراندن مدتی انزوا و تنهایی، این زمان برایش شکنجه ای دیوانه کننده تلقی می شود و از آن رو، درصدد انتقامی سخت و خون بار از خالقش بر می آید؛ او به موجودی ترسناک و شرور تبدیل می شود که برای همگان از جمله خالق آن، دلهره آور و وحشتناک است.
همانطور که در صفحات ابتدایی کتاب بعنوان معرفی و درباره نویسنده اشاره شده:
در فرانکنشتاین، نویسنده از بسیاری از عناصر و فضاهایِ ترسناک آن روزگار به خوبی استفاده کرده است. با این همه، فرانکنشتاین یک رمان دلهره‌آور معمولی نیست و شاید راز ماندگاری آن نیز در همین نکته باشد. شاهکار مری شلی در واقع این بود که برای نخستین‌بار علم را با داستان‌های ترسناک آشتی داد. در واقع برای اولین‌بار با خلق هیولایی که محصول علم بود، نوع ادبی جدید «رمانتیک ترسناک علمی» را به وجود آورد؛ کاری که در آن زمان سابقه نداشت. از سوی دیگر، فرانکنشتاین زمانی منتشر شد که بشر در آغاز راه پیشرفت‌های علمی و شاد از مسیر علم بود. اما شلی از نخستین کسانی بود که بوی خطر را حس کرد و با انتشار فرانکنشتاین هشدار داد که علم تجربی گاهی می‌تواند ترسناک باشد.
کتاب به طور غیر مستقیم به این نکته اشاره دارد که دست بردن در سیر عادی جهان و آفرینش خدا، گاهی ممکن است به فاجعه بینجامد. بنابراین چه بسا لازم است بشر در پژوهش ها بخصوص در پژوهش هایی که با حیات و خلقت آدمی سروکار دارد، بیشتر احتیاط کند.
مری شلی اولین نویسنده‌ای است که اصول و قوانین علمی را در داستان به کار برد و مبتکر ژانر ادبی علمی تخیلی در تاریخ ادبیات جهان است. هیولای فرانکشتاینی که شلی توصیف می‌کند، نمادی از انسان تنها و ترسان مدرن است که در دنیایی که هرروز با سفرهای اکتشافی تازه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود سرگردان رها شده است
این کتاب مورد توجه سینما نیز قرار گرفته است، درواقع کتاب فرانکشتاین شهرت خود را مدیون فیلم هایی است که برگرفته از این کتاب ساخته شده اند؛ چرا که از این اثر، بیش از 30 اقتباس سینمایی یا تلویزیونی ساخته شده‌ است. اولین اقتباس مشهور از آن در سال 1931 با نقش آفرینی بوریس کارلوف و کارگردانی جیمز ویل ساخته شد