معرفی کتاب خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر:
خشم و هیاهو بی شک، یکی از بهترین کتاب های نویسنده خوشنام، ویلیام فاکنر، نویسنده آمریکایی است که سرگذشت خانواده ای اشرافی را از چهار منظر می بیند و در بخش های مختلف، این سرگذشت را مانند تکه های جورچینی در کنار هم می چیند و خواننده ی کنجکاو را وادار می کند که کارآگاهانه سرنخ ها را کنار هم گذارد و داستانی منسجم را در ذهن خود رقم بزند.
طبق نوشته مترجم ، این رمان پیچیده، تارهای پیچاپیچی از یادآوری است که مظهر هیچ و در عین حال همه چیز است.
داستان خانواده کامپسون ابتدا از زبان بنجی دیوانه(معلول ذهنی)حکایت می شود، برادر های بنجی، کونتین و جاسن و خواهرش کدی، اگر دیوانه نباشند، لااقل انسان هایی هستند که احوال و شرایط چنان حیرانشان کرده که دیگر اخلاق قراردادی، نمی تواند برایشان وسیله تسلط بر سرنوشت باشد.

 


کتاب به نوبت از زبان برادر ها و سپس کنیز خانواده حکایت می شود، اما بیش از همه، از آن کونتین است که حساس ترین، باهوش ترین و انسان ترین آن هاست؛ از همه نیز بیشتر به فاکنر شبیه است، المثنای اوست. فاکنر، از زبان کونتین، عشق خود را به جنوب و سرخوردگیش را از حماقت انسان بیان می کند.
سبک فاکنر، پیچ در پیچ و مشکل است. خود او آن را، نگریستن غریب به اشیاء از درون انعکاس ها می نامد. کارش بیش از آنچه که حکایت کردن زندگی باشد، بیان اثراتی است که زندگی بر انسان می گذارد. فاکنر بعد از نوشتن یکی دو کتاب نخستینش موفق شد، سبک پرابهام و گنگی را که پیش گرفته بود، کاملا در اختیار خود بگیرد و با خشم و هیاهو، این سبک به اوج خود رسیده است. سبک او در این کتاب، حتی از کتاب های دیگرش مشکل تر و با این همه کامل تر است.
بنابراین پیشنهاد می شود کتابخوان های نوپا و یا جمله افرادی که در شلوغی عادت و یا فرصت مطالعه پیدا می کنند، خواندن این کتاب بی نظیر را به زمان دیگری موکول کنند؛ چرا که بخاطر سپردن ماجراهای کتاب که آشفته و درهم و بی نظم، در هر فصل بیان می شود؛ در چنین شرایطی مشکل تر خواهد بود و داستان را برایتان مبهم می کند.
اولین اقتباس سینمایی که گفته می شد برگرفته از کتاب خشم و هیاهو ساخته شده، موضوع آن چندان شباهتی با داستان کتاب نداشت.
اما در سال 2014، جیمز فرانکو، برگرفته از کتاب، انطباق دقیقی از این کتاب را به نمایش گذاشت و خودش در نقش بنجی ایفای نقش کرد. و این اقتباس سینمایی فرانکو، مورد تایید دوست‌داران خشم و هیاهو قرار گرفت.
فاکنر یکی از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکا و مشخصاً ادبیات جنوب آمریکاست. با اینکه اولین آثار فاکنر از سال ۱۹۱۹، و بیشترشان در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ منتشر شده بود، ولی تا هنگام دریافت جایزهٔ نوبل، نسبتاً ناشناخته مانده بود. مؤسسه کتابخانه نوین، رمان خشم و هیاهوی او را ششمین کتاب در فهرست صد رمان برتر انگلیسی قرن بیستم قرار داده.
قسمتی از متن کتاب:
هر آدمی داور فضائل خودشه! پس بهتر آن است که هیچکس برای تندرستی کسی دیگر نسخه ننویسد!