معرفی کتاب جین ایر اثر شارلوت برونته :
شارلوت برونته، نویسنده جوان انگلیسی، سومین فرزند خانواده برونته و بزرگترین خواهر نویسنده در بین سه خواهر معروف برونته بود که اکنون هر سه آن ها از نویسندگان مشهور کلاسیک به حساب می آیند. شرایط و نحوه دیدگاه در آن زمان ایجاب می کرد که او و خواهرانش برای چاپ کتاب هایشان، از نام مستعار استفاده کنند تا هم در زندگی شخصی و هم نویسندگی خود با مشکل مواجه نشوند؛ از طرفی، در غیر این صورت، کتابها و آثارشان نیز با مخالفت و جبهه گیری مواجه می شد و تنها به این دلیل که نویسنده این آثار زن هستند، مورد توجه قرار نمی گرفت. آن ها و بخصوص شارلوت بر این عقیده بودند که حضورشان در جامعه پذیرفته شود و شارلوت بشدت تمایل داشت قبل از اینکه او را از حیث جنسیت بنگرند، به عنوان انسان و عضوی از اجتماع او را بپذیرند.
اولین اثری که از شارلوت منتشر شد، جین ایر، با نام نویسندگی مستعار او، کارر بل به چاپ رسید، کتاب این نویسنده ی ناشناس مورد اقبال عمومی کتابخوانها قرار گرفت، همچنین ویژگی های متفاوت این کتاب نسبت به داستان های هم عصرش دارای جذابیت های منحصر به فردی بود که نظر منتقدان را نیز به خود جلب نمود. دیدگاه فمنیستی وی، گویا بر کتاب او هم تاثیر گذاشته و باعث می شود عده ای از منتقدان پی ببرند که کتاب نکات ظریفی دارد که حاصل تفکرات یک زن است.


شارلوت برونته داستان خود را از زبان دختری به نام جین ایر بازگو می کند که دختری یتیم است و جین ایر شرح زندگی خود را روایت می کند. او بعد از، از دست دادن پدر و مادرش، تحت سرپرستی دایی خود قرار می گیرد؛ اما اقبال با او یاری نمی کند و در آن جا توسط زندایی و فرزندان آن ها، آسیب های فیزیکی و روحی زیادی را متحمل می شود، بعد از آن به مدرسه لوود سپرده می شود که درواقع پرورشگاهی است که کودکان را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و محرومیت ها و ظلم و ستم باعث رنجش بچه ها در آن جا می شود، با این حال همچنان روزگار روی خوش به او نشان نمی دهد و او تا دوران جوانی را در این مکان سپری می کند. سپس به عنوان معلم خصوصی، در منزل تورنفیلد هال استخدام می شود و قسمت دوم داستان او که در این قسمت آسمان سرنوشت برای او خوشرنگ می شود، در این زمان شکل می گیرد؛ زمانی که عشق جین ایر به کارفرمای خود، ادوارد راچستر، پا می گیرد و این عشق زمینه را در جهت عزم ازدواج برایشان فراهم میکند.
قبل از آنکه جین تصمیم نهایی برای ازدواج را با او بگیرد، متوجه می شود؛ که ادوارد قبلا ازدواج کرده و اکنون همسر سابق او دیوانه شده و در طبقه بالای خانه او زندگی می کند، جین آزرده و ناامید می شود و از این خانه فرار می کند.
داستان کتاب جین ایر به این جا خاتمه پیدا نمی کند و لطف خواندن ادامه ماجرای زندگی این دختر، به خواننده واگذار می شود.
ویژگی ها و شخصیت و منش جذاب و محبوب ادوارد راچستر و همچنین سرشت شخص اول داستان، جین ایر، بعلاوه خصلت های دیگر کاراکتر ها، از جمله رئیس پرورشگاه لوود، یکی از عوامل جذابیت کتاب جین ایر است.
قسمت ابتدایی کتاب و کودکی جین ایر در فاز غم و اندوه و رنج میگذرد ولی با این حال از نظر گیرایی می تواند برای خود، داستانی مجزا باشد.