معرفی کتاب فتنه اثر لانتیاک:
فتنه شرح زندگانی الیزابت اول، ملکه انگلستان و ایرلند است که روایت زندگی او از اولین روزهای زندگیش تا آخرین لحظه های جان سپردنش را توصیف می کند.
هنری هشتم، پسر دوم هنری هفتم، زمانی که از همسر اول خود، کاترین آراگون (که در حقیقت زن برادر معلول وی بوده است و با خواست پدرش، بعد از مرگ برادرش، با او ازدواج کرده)، از تولد نوزاد پسر ناامید می شود، تصمیم به طلاق او می گیرد ولی با مخالفت پاپ وقت مواجه می شود؛ بدین ترتیب، او خود را رئیس کل کلیسای انگلستان اعلام می کند و پاپ را از سمتش خلع می کند و با این عمل مذهب رسمی کشور را بجای کاتولیک، پروتستان اعلام می کند. سپس با طلاق همسر اولش، با آن بولین، مادر الیزابت ازدواج می کند، او که با به دنیا آوردن دختر، دوباره پادشاه را ناامید کرده است، سقط بارداری مجدد خود را از همه پنهان می کند و برای آنکه چاره ای بیندیشد، به مقاربت با برادر خود می پردازد تا از او بچه ای حاصل شود و آن، ادامه بارداری او تلقی شود، که توسط درباریان موضوع به گوش هانری هشتم می رسد و آن بولین به سرعت گردن زده می شود.
اعمال مادر الیزابت، باعث می شود که هانری، او را نیز حرامزاده بنامد و با او بدرفتاری و تندخویی کند و در نتیجه الیزابت در قصر، جایگاه ویژه ای نداشته باشد.برای خرید کتاب فتنه اثر لانتیاک اینجا کلیک نمایید.

 

بعد از مرگ هانری هشتم، پسر او که فرزند سومین همسر اوست، ادوارد، مالک سلطنت می شود، که در این زمان ۱۰ ساله است و ۶ سال بر انگلستان حکومت می کند که در واقع در این دوره، اداره امور را پارلمان کشور به عهده می گیرد. بعد از مرگ او، ماری، اولین دختر هنری هشتم، و بعد از درگذشت ماری، الیزابت اول مالک فرمانروایی می شوند. دوران حکومت الیزابت را می توان دوران شکوفایی هنر و تئاتر و همچنین ادب و فلسفه خواند. در دوران امپراطوری او مشاهیری از جمله، ویلیام شکسپیر و کریستوفر مارلو، دو نمایشنامه نویس و شاعر مشهور و بزرگ، می زیستند. کریستوفر مارلو، مترجم اختصاصی الیزابت نیز بود. در دوران سلطنت الیزابت که به عصر الیزابت یا عصر طلایی نیز معروف است، کمپانی هند شرقی بریتانیا تاسیس شد و ملکه الیزابت امتیاز نامه ای سلطنتی را با هدف کسب امتیاز های تجاری در هندوستان به آن عطا کرد. این کمپانی تا آنجا بزرگ شد که توانست مدتی زمام امور هندوستان را بدست بگیرد، در حقیقت این شرکت سرآغازی بر امپراطوری بریتانیا در هند شد. همچنین عصر او به دلیل استحقاق و استطاعت و توانایی های دریانوردی و همچنین وجود دریاسالار هایی مانند فرانسیس دریک و حمایت الیزابت از آنها، از این نظر نیز شهرت دارد.