معرفی کتاب جاناتان مرغ دریایی اثر ریچارد باخ:
کتاب جاناتان مرغ دریایی، به نویسندگی ریچارد باخ، نویسنده و خلبان آمریکایی، روایتی برجسته در قالب رمان کوتاه است.
این نوشته کوتاه، دربرگیرنده ی محتوی ای گرانبها و قیمتی است که نکات ارزشمندی را در کالبد یک داستان، به خواننده یادآوری می کند و صرف هزینه زمان، برای تذکر این نکات در زندگی، نسبت به تعداد صفحات کتاب، ارزش دارد؛ بنابراین، این کتاب برای کسانی که فرصت کافی برای مطالعه پیدا نمی کنند و یا علاقه ای به خواندن کتاب های طویل و دیرین ندارند، مناسب به نظر می رسد.
نویسنده در جاناتان مرغ دریایی، نقل زندگی یک مرغ دریایی به نام جاناتان لیوینگستن را می نویسد که بر خلاف مرغ های دریایی دیگر که تنها به پیدا کردن غذا توجه دارند و بال و پرشان را تنها به این منظور به کار می گیرند، او می خواهد استعداد و توانایی هایش را در پرواز کشف کند و در همین جهت تلاشش را به کار می گیرد. جاناتان که دائماً این فکر را در سر می پروراند و در بین دیگر مرغان دریایی، همیار و همپایی نمی یابد، به تنهایی و به دور از بقیه به تمرین سخت می پردازد .

 

 

و سعی در بهبود عملکرد خود دارد. دیگر مرغان دریایی، از اینکه او را اینگونه می بینند، تعجب می کنند و به نوعی او را از جمع جدا می کنند؛ حتی کار به آن جا می رسد که جاناتان توسط ارشد گله مواخذه و بازخواست می شود. اما این تنهایی و رانده شدن، باعث کناره گیری او از اهداف بزرگ خود نمی شود و برعکس، موجی جدید از رغبت و انگیزه را در او خروشان می کند. در حقیقت، جاناتان از تنهایی و طرد شدن آنقدر آزرده نمی شود که نپذیرفتن دیگر مرغان دریایی که می توانند به اوج برسند و پرواز و شکوه آن را تجربه کنند، او را می آزرد و به راستی چرا دشوارترین کار در جهان این است که پرنده ای را متقاعد کنی، آزاد است؟
کتاب جاناتان مرغ دریایی، کتابی نمادین است و خواندن این کتاب جذاب برای هر انسانی می تواند شخصی را تداعی کند که بدون توجه به خاص و منحصر به فرد بودن در یک اجتماع، پیوسته در تلاش است که خود به اهداف متصور خود برسد و چیزی او را از رسیدن به اهدافش باز نمی دارد.
این کتاب در صدر لیست پرفروش های نیویورک تامز به مدت ۳۷ هفته، بعد از چاپ خلاصه ای از آن توسط ریدر دایجینت قرار گرفت و در سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ در صدر فهرست هفتگی ناشران رمان های پرفروش در آمریکا بود.