معرفی کتاب برادران کارامازوف اثر داستایوفسکی:
کتاب برادران کارامازوف، آخرین اثر نویسنده محبوب و سرشناس روسی، فئودور داستایوفسکی است. نویسنده بعد از انتشار کتاب امیدوار بود بتواند آن را ادامه دهد و این اثر اولین قسمت از یک سری شامل سه قسمت باشد، اما تقدیر نویسنده بدین صورت رقم نمی خورد و بعد از گذشت چهار ماه از انتشار برادران کارامازوف، دیده از جهان فرومیبندد.
داستایوفسکی در آخرین، معروف ترین، به یادماندنی ترین و تاثیرگذارترین اثر خود، حکایت خانواده ای را بازگو می کند که اعضای خانواده، پدر و چهار فرزند خود، دیمیتری، ایوان، آلیوشا یا آلکسی و اسمردیاکوف، شخصیت های اصلی داستان را شکل می دهند. هرکدام از شخصیت ها ویژگی ها و شخصیت و منشی منحصر به فرد دارند و نویسنده که داستان را از زبان راوی روایت می کند، بوسیله کاراکترهایش، رمانی فلسفی را در قالب یک داستان پدید می آورد.


برادران کارامازوف، چهار برادر هستند که هر یک به نوعی از پدر خود متنفرند، دیمیتری که ستوان است، فردی تندخو، عصبی و مغرور است و بیشتر از همه با پدرش مخالفت می کند ولی باطنی شرور ندارد. ایوان یک فرد باسواد بی تفاوت و آرام و همچنین بی دین است. آلکسی، برادر تنی ایوان، که در کنار یک پدر روحانی، بزرگ می شود، از همه بااخلاق تر و فردی متدین است و در داستان شخصیتی محبوب و دوست داشتنی دارد.

اسمردیاکوف، پسر نامشروع پدر، که به عنوان پیشخدمت در خانه نگهداری می شود، مردی بدسیرت و ناپارسا و بدخوست. تنفر آنها نسبت به پدر خود، فئودور کارامازوف، که فردی ثروتمند و همچنین بی اخلاق است، باعث می شود که تصمیم و نقشه نابودی و کشتن پدرشان را در سر بپرورانند و تنها کسی که در بین پسران مخالف کشتن پدر است، الکسی ست، ولی هر چه می کند نمی تواند مانع برادرانش بشود.
نویسنده سعی دارد خواننده را در حین جلوبری داستان دائما به فکر وادارد و در پی جواب سوال هایی وجودی و سوال هایی از فلسفه اخلاق به طور دائم خواننده اش را به فکر فرو برد. او پاسخی برای سوال هایش در نظر نمی گیرد و در عین حال خواننده نیز بی جواب نیست چرا که سوالاتی از این قبیل تنها نیاز به تفکراتی شخصی دارند و برای یافتن جوابشان همان بس که برای یافتن آنها تاملی صورت پذیرد؛ در واقع موضوع به آن جا بر می گردد که این سوالات تنها توسط شخصی مطرح شوند.
الهام گرفته از این کتاب، تعدادی فیلم سینمایی نیز ساخته شده و همچنین عده ای از نویسندگان بعد از داستایوفسکی، از تاثیرپذیری کتاب هایشان از این اثر پرده برداری کرده اند.برای دانلود کتاب برادران کارامازوف اینجا کلیک نمایید.