معرفی کتاب تصرف عدوانی اثر لنا آندرشون:
کتاب تصرف عدوانی و یا با توضیح تیتروار روی جلد، داستانی درباره عشق، ششمین اثر نویسنده سوئدی، لنا آندرشون است که بخاطر این کتاب در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه آگوست در بخش ادبیات داستانی شده است.
تصرف عدوانی یک اصطلاح حقوقی است و به معنای به زور گرفتن یک زمین یا ملک از مالک آن یا از مستاجر آن است که ارتباط تنگاتنگی با موضوع کتاب دارد منتها در این جا عشق است که متصرف عدوانی است؛ به طوری که وجود آدمی را در بر می گیرد و به زور تصرف می کند، تفاوت آن با موضوع حقوقیش تنها آنست که شخص به این متجاوز بها می دهد و خود آن را پدید می آورد و به آن پروبال می دهد و متوجه تصرف وجود خود توسط آن نمی شود.
کتاب تصرف عدوانی، داستان رابطه ای دوطرفه و عشقی یک طرفه را روایت میکند، عشق زنی به نام استر نیلسون که شخصی منطقی و معقول با موقعیت اجتماعی خوبی است که دعوت از او برای یک مراسم سخنرانی به کلی داستان او را برای خودش تغییر می دهد. او در این همایش با هوگو آشنا می شود و پس از این دیدار، او به کلی تغییر می کند. رابطه حقیقی خود را برهم می زند و به ساختن دنیای رویایی خود با هوگو می پردازد استر عمیقا عاشق هوگو می شود و رابطه اش با هوگو و حرفهای هوگو تماماً برای او خوش آیند هستند و عشق او باعث خوش بینی تمام و کمال او در رابطه است.


داستان تامل برانگیز کتاب، امید بیهوده و بی اساس و همچنین در کنار آن عشق یکطرفه ای را مانند عَشَقه به تصویر می کشد که پس از پیچیدن به دور شخص و احاطه کامل سعی در نابودی او می کند. استر خود را با از خود گذشتگی کامل فدای عشقش می کند به طوری که نه تنها دیگران بلکه خود او نیز، دیگر خود را نمی شناسد.
قضاوت یکطرفه که باعث خوش بینی تمام و کمال استر به حرف های هوگو و برداشت های بسیار مثبت او می شود از گوشزدهای نویسنده به خوانندگانش است و همچنین فراموش نکردن دید صریح و واقعبینانه در همه مسائل، از جمله نکاتی است که نویسنده سعی در بیانشان دارد.
تصرف عدوانی، حامل جملاتی تاُمل برانگیز، تاُثیرگذار و نافذ است و خواننده را به فکر وا می دارد؛ بنابراین علی رغم حجم کم کتاب، شاید خواندن آن به کندی پیش رود ، اما از تاثیرات این رمان گیرا و موثر در زندگی نمی توان غافل شد چرا که از آن، درس های به یاد ماندنی می توان گرفت.
برشی از کتاب: عشق به کلمه نیاز دارد. مدتی کوتاه می‌توان به حسی بی‌کلام اعتماد کرد، اما در دراز مدت، عشقِ بی‌کلام و کلامِ بی‌عشق دوام نخواهد آورد. عشق جانوری است گرسنه، خوراکش ارتباط، اطمینان دادن‌های پی‌درپی و چشم به چشم دوختن است. وقتی چشم‌ها به هم بسیار نزدیک می‌شوند، چشم هیچ کدامشان چیز دیگری نمی‌بیند.