معرفی کتاب ناطور دشت اثر جروم دیوید سلینجر:
ناطور دشت، اثر جی دی سلینجر، یکی از رمان های پرطرفدار این نویسنده است که به بیش از سی و پنج زبان دنیا ترجمه شده است.

و در سایت معروف کتاب خوانی گودریرز، جز صد رمان برتر، دسته بندی شده است. این رمان که مناسب سن بزرگسالان نوشته شده است.

در بین نوجوانان نیز بسیار محبوب و پرهوادار است ولی در عین حال برای زوج های جوان که فرزندانشان در آستانه نوجوانی هستند نیز کتاب سودبخش و مفیدی خواهد بود.


ناطور دشت، حکایت سه روز از زندگی پسری نوجوان به نام هولدن کالفید را روایت می کند .

که بخاطر عملکرد نامناسبش در درس ها و پاس شدن یکی از دروس از بین تمامی آن ها، از مدرسه شبانه روزی خود اخراج می شود.

او که اکنون خود ماجرایش را تعریف می کند، از سرگذشتش، در طی سه روزی می گوید که برای خود فرصت می بیند و با عدم برگشتن به خانه پس از اخراج از مدرسه، آزادی را به خود می بخشد.

و ساعت های این سه روز را در خیابان های آمریکا، سرگردان می گذراند.
روحیه او با بزرگسالان، از جمله پدر و مادر و مسئولان مدرسه اش در تضاد است و نمی تواند با دنیای آن ها ارتباط برقرار کند چرا که طرز فکر آن ها را پوچ می پندارد،

 

 

از طرفی معصومیت و سادگی و بی پیرایگی کودکان را ستایش می کند. (نویسنده سعی می کند روزهایی که هولدن به خانه نمی رود و در خیابان ها به سر می برد را، سمبل ورود او به دوره بزرگسالی و از دست رفتن معصومیت او نشان دهد) و چون روح خود را از ویژگی های معصومانه کودکانه دورتر می بیند.

و در عین حال این معصومیت را در وجود خواهر ده ساله خود فیبی می یابد، سعی در حفظ و نگهداری از آن می کند و به همین سبب در قسمتی از حرف هایش، برای آینده خود با این هدف که ناطور دشت شود.

به رویاپردازی می نشیند، درواقع هولدن، دشتی بسیار پهناور را تصور می کند که در آن جا کودکان در حال بازی اند و او وظیفه دارد از آنان در برابر سقوط به دره بزرگسالی حفاظت کند. از این رو خواهر هولدن، از کاراکتر های موثر کتب است.
نکته جالب این کتاب، شخصیت اصلی داستان، هولدن کالفیلد است که یکی از محبوب ترین شخصیت های ادبیات داستانی در سراسر دنیاست.
بریده هایی از متن کتاب:
من همیشه به اشخاصی که از دیدنشان ابداً خوشحال نمی‌شوم، مجبورم بگویم از دیدنتون خیلی خوشوقت شدم..با این حال اگر آدم بخواهد توی این دنیا جل و پلاسش را از آب در بیاورد، مجبور است که از این‌جور مزخرفات به مردم تحویل بدهد.

آدم‌های خوشگل یا آدم‌هایی که خیال می‌کنند خیلی زرنگ‌اند همیشه از آدم تقاضای لطف های بزرگی دارند.

آن‌ها چون برای خودشان میمیرند خیال می‌کنند دیگران هم باید برایشان بمیرند!