معرفی کتاب طاعون اثر آلبر کامو:
کتاب طاعون، به نویسندگی آلبر کامو، فیلسوف و نویسنده فرانسوی، همانطور که از نامش مشخص است درباره شیوع و همه گیری بیماری طاعون در شهر اران الجزایر است.

در طاعون، برخلاف نوشته های دیگر کامو کمی از سوسوهای امیدواری دیده می شود به طوری که کامو، خود در نامه ای به رولان بارت، نویسنده و فیلسوف سرشناس فرانسوی، با مقایسه طاعون و کتاب برجسته و مشهورش، بیگانه، می نویسد:
در مقایسه با رمان بیگانه، طاعون بی‌گفتگو، گذاری است از سرکشی انفرادی به جهان اجتماعی، اجتماعی که باید در مبارزه‌هایش شرکت کرد.

اگر از بیگانه تا طاعون راهی در راستای تحول باشد، این تحول در جهان همبستگی و مشارکت است.
کتاب طاعون، از ابتدای ظهور بیماری می گوید و از زبان راوی ای ناشناس ماجرا را روایت می کند و در آخر راویِ خود را معرفی می کند، شخص اصلی داستان، دکتری به نام برنار ریو است.

و نخستین کسی است که متوجه علائم مشکوکی می شود و دکتر کاستل، همکار سالخورده دکتر ریو که طاعون و علائمش را در چین و پاریس دیده است و با آن آشنایی دارد، بیماری را تشخیص می دهد، اما مقامات محلی با اینکه جنازه موش های بیمار در شهر قابل انکار نیست، در ابتدا سعی در کتمان ارتباط آن ها با بیماری نوظهور می کنند.

برای خرید کتاب طاعون اثر آلبر کامو اینجا کلیک نمایید.

 

نویسنده قدم به قدم با شرایط شهر پیش می رود و سعی در وقایع نگاری رخدادها دارد و دائما در حال تاکید بر آنست که رویدادها به گفته شواهد بیان می شوند، رویداد های شهر از جمله قرنطینه و جدا افتادن مردم از خانواده و دوستان و آشنایانشان که باعث سعی به فرار کردن تعدادی از آنها می شود، نحوه از بین بردن اجساد، مرگ عزیزان مردم، نحوه برخورد کلیسا و پدر روحانی مطرح داستان، پدر پانلو، سرم سازی و داروسازی برای بیماری و روند رو به کاهش بیماران و بهبود تعدادی از آن ها و از بین رفتن کامل مریضی همه گیر، همه تحت پوشش کتاب قرار گرفته و این ماجرای تاثیرگذار که در قالب داستانی درآمده، درس های به یاد ماندنی به انسان متذکر می شود که از جمله آن، نکته به یاد ماندنی کامو است که سعی دارد به خوانندگان یادآوری کند که همبستگی و عشق انسان هاست که می تواند نتیجه بخش و نجات دهنده باشد.
نکته قابل توجه در کتاب طاعون، رفتار و اعمال هیجانی مردم و همچنین واکنش دولت به بیماری همه گیر و ناباوری ابتدایی از وجود آن و نادیده گرفتن آن توسط عوام است,

که همگی نشان از تکرار رفتار مردم در شرایط یکسان و زمان های مختلف دارد و گویی مهر تایید برجمله معروف تاریخدانان می زند که تاریخ تکرار می شود.
بخشی از متن کتاب:


در دنیا همانقدر که جنگ بوده طاعون هم بوده است. با وجود این، طاعون‌ها و جنگ‌ها پیوسته مردم را غافلگیر می‌کنند. وقتی که جنگی در می‌گیرد، مردم می‌گویند: ادامه نخواهد یافت، ابلهانه است. و بی‌شک جنگ بسیار ابلهانه است، اما این نکته مانع ادامه یافتن آن نمی‌شود.
طاعون قضاوت درباره‌ی ارزش‌ها را از میان برده بود و بهترین نمونه‌ی این حالت آن بود که دیگر هیچ‌کس به جنس لباس و یا غذایی که می‌خرید توجه نداشت. همه‌چیز را یک‌جا می‌پذیرفتند.

 

دانلود کتاب یادداشت‌های آدم پر مدعا اثر جواد مجابی

 

دانلود کتاب خرمگس اثراتل لیلیان وینیچ