معرفی کتاب دکتر ژیواگو اثر بوریس پاسترناک:


کتاب دکتر ژیواگو به قلم بوریس پاسترناک، شاعر و نویسنده روسیه ای به نگارش در آمد و موفق به دریافت جایزه نوبل ادبی شد.

این کتاب که پس از چاپش در خارج از روسیه تا مدتی جز پرفروش ترین کتاب ها دسته بندی می شد، داستان خود را پیرامون احوالات و زندگی دکتری با نام یوری ژیواگو در زمان انقلاب روسیه ۱۹۱۷ پیش می برد.


مسیر زندگی دکتر ژیواگو، تحت تاثیر عوامل خارجی که خود نقشی در آنها ندارد دستخوش تغییر می شود و سرنوشت او عوض می شود.

داستان از کودکی یوری ژیواگو شروع می شود که پس از، از دست دادن مادرش، تحت سرپرستی خانواده ای مهربان قرار می گیرد که دختری هم سن او بنام تونیا دارند و تونیا و یوری با هم بزرگ می شوند؛ همچنین دختری دیگر بنام لاریسا معرفی می شود که با از دست دادن پدرش به همراه مادر و برادرش تحت حمایت وکیلی بنام کوماروفسکی که بدطینت و بدسرشت است و چشمان او بدنبال دخترک است، روزگار می گذرانند.

از طرفی کورماروفسکی، این مرد ناخلف، پدر یوری ژیواگو را کشته و پسری بنام میشا گوردون این صحنه را دیده است. اکنون جنگ داخلی روسیه شروع شده و کارگران خیاط خانه مادر لاریسا به اعتصاب میپردازند و مادر لاریسا که انتظار این رفتار را از آن ها نداشته دست به خودکشی ناموفق می زند.برای خرید کتاب دکتر ژیواگو اثر بوریس پاسترناک اینجا کلیک نمایید.

 

در حین عیادت از مادر لاریسا، یوری و میشا که توسط اقوام دورشان به خانه لاریسا می روند، نگاه ها و رفتارهای لاریسا با کورماروفسکی توجه آن ها را جلب می کند و یوری برای بار اول لاریسا را می بیند. مدتی بعد یوری به سفارش مادر خوانده اش، مادر تونیا، با تونیا ازدواج می کند ولی بعد از مدتی که مدرک دکتری اش را اخذ می کند، به جنگ و خط مقدم اعزام می شود و هر یک از کاراکتر های دیگر نیز هر کدام با ماجرای خود، به خط مقدم می روند و همگی بار دیگر در آنجا گرد هم جمع می شوند و دکتر ژیواگو که تحت تاثیر لاریساست، بار دیگر او را می بیند.

اما ماجرای کتاب به اینجا خاتمه نمی یابد و این تنها مختصری از سه پرده اول آن از بین هشت پرده است.


توضیح و شرح مختصری از کتاب در پشت جلد:
دکتر ژیواگو شاعری ست که در کشاکش جنگ های داخلی روسیه سرنوشت اش دستخوش تغییرات پرفراز و نشیبی می گردد.

برخلاف سایر آثار کلاسیک ادبیات روسیه که انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ را مبداء تحولات مدرن و سقوط سنت های ارتجاعی تزاری می دانند. شخصیت روشنفکر داستان طرفدار فرهنگ قبل از انقلاب است و این پدیده را نوعی عقبگرد سیاسی و در جهت زوال اخلاقیات و ارزش ها در روسیه می داند.
تصاویر پررنگ و حاشیه ای که بوریس پاسترناک از ۱۹۱۴ تا دوران عروج کمونیسم در شوروی به تحریر در آورده است، دکتر ژیواگو را در رده کتاب هایی قرار داده که مخاطب، حوادث اجتماعی یک دوره این کشور را با مطالعه آن لمس کرده و فارغ از هر خوانش سیاسی قادر به درک شرح واقعیات انقلاب خواهد بود دکتر ژیواگو تا سال ها اجازه نشر در روسیه را نداشت تا در نهایت در سال ۱۹۸۸ در این کشور به چاپ رسید.

 

 

 

 

دانلود کتاب دکتر ژیواگو