معرفی کتاب 1984 اثر جورج اورول
کتاب نوزده هشتاد و چهار، اثر نویسنده و روزنامه نگار و منتقد ادبی و شاعر خوشنام و سرشناس انگلیسی، اریک آرتور بلر یا با نام مستعارش، جورج اورول است. نوزده هشتاد و چهار قطعاً از آن کتاب هاییست که نشان می دهد، یکی از توانایی های نویسنده اش، خلق شاهکار است و حاصل دسترنج نویسنده به روشنی دلیل این ادعا را اثبات می کند.
گفتنی است این کتاب پرمخاطب، به بیش از ۶۵ زبان دنیا ترجمه شده در قرن بیستم جزء ده رمان برتر قرار گرفته و طرفدارانی را از سرتاسر جهان به خود جلب نموده.
پرداختن به حکومت مستبدانه و دیکتاتورمآبانه و ظلم ستیزانه بدون هیچ احساس امنیت و آسایشی در کتاب زمینه ای را فراهم می کند که خواننده به راحتی زندگی تحت یک حکومت تمامیت خواه را درک کند و با آنکه فضای کتاب به گونه ایست که گویی در حال توصیف آینده جهان است، ولی به روشنی به نکوهش جامعه ای تحت حکومت یک نظام کمونیسمی می پردازد.
شخصیت اصلی این کتاب خواندنی، وینستون اسمیت است که در کشور اوشینیا زندگی می کند. در این کشور که مردم به سه دسته طبقه کارگر، اعضای رده بالای حزب و اعضای عادی حزب تقسیم می شوند، همه رفتار و گفتار و نوشته ها و حتی نگاه و حالت چهره مردمِ تحت سلطه حکومت، همگی از گزینش سازمانی به نام وزارت حقیقت عبور می کنند و مردم در هر موقعیتی که باشند، تحت کنترل حکومت هستند.


در همان اوایل کتاب با دستگاه جاسوسی حزب به نام تله اسکرین آشنا می شویم که در همه خانه ها نصب شده و می تواند به طور شبانه روزی صدا و تصویر اشخاص را به حزب ابلاغ کند و هر یک از افراد وزارت حقیقت را دائما تحت نظارت قرار می دهد و راوی داستان، وینستون اسمیت، که جزء اعضای عادی حذب است، دائما مجبور است ظاهر خود را در برابر تله اسکرین، راضی و خشنود نشان دهد تا با مشکلی مواجه نشود چرا که با ظاهری که کمی چاشنی نارضایتی به همراه داشته باشد سریعا برخورد می شود و هر نوع اعتراضی به شدت سرکوب می شود.برای خرید کتاب 1984 اثر جورج اورول اینجا کلیک نمایید.


وینستون که در چنین شرایطی خسته و درمانده قادر به تحمل و ادامه این روند نیست، روزی تصمیم می گیرد که به طور مخفیانه شروع به نوشتن کند و در دفترچه اش چندین بار جمله مرگ بر برادر بزرگ را می نویسد. برادر بزرگ یا ناظر کبیر تصویری از حزب است که همه جا آویزان شده است و متذکر می شود که ناظر کبیر مراقب شماست.
در ادامه وینستون با دختری به نام جولیا که او نیز عضو حزب است آشنا می شود و در ابتدا چنین می پندارد که او حامی حزب است ولی طولی نمی کشد که آن دو از افکار و اندیشه های یکدیگر آگاه می شوند و با کمک هم سعی در پیوستن به دیگر موافقان و افراد هم عقیده با خود دارند. در این بین با شخصی به نام اُبراین آشنا می شوند که جاسوس حزب است و خود را عضو سازمان برادری معرفی می کند. این سازمان بر ضد حکومت تشکیل شده و گویی قصد براندازی حکومت را دارد. اوبراین با وعده دادن که آن ها را نیز به عضویت سازمان در می آورد، اعتماد آن ها را جلب می کند.
فقدان آرامش و سلب امنیت مردم در چنین جامعه ای نمود بعضی جوامع امروزیست و ویژگی های بسیاری در آن ها با کتاب مطابقت می کند، از جمله ایران عزیزمان. جوامعی که اخبار، از فیلتر های مشخصی قبل از انتشار عبور می کنند و امنیت و حریم شخصی شهروندان در فضای اجتماعی داخلی تهدید می شود. از این رو خواندن کتاب برای سنین مختلف می تواند مفید و جذاب باشد.
بریده هایی از هزارو نهصدو هشتادو چهار:
شاید یک شخص آن‌چنان که میل به درک شدن دارد، میل به دوست داشته شدن، نداشته باشد!

یک روز وینستون متوجه جمعیتی شد که با سر و صدای زیادی در وسط چهارراه تجمع کرده بودند. با خودش گفت شروع شد شروع شد انقلاب شروع شد ، مردم بالاخره طغیان کردند. نزدیک شد، دو زن چاق بر سر یک قابلمه با هم درگیر شده بودند و هریک سعی داشت آن را از دست دیگری درآورد و موهای یکی از آنها به‌شدت پریشان شده بود. یک لحظه هر دو قابلمه را کشیدند و دسته قابلمه کنده شد. وینستون با تنفر آنها را تماشا می کرد. با این حال صدایی که در آن لحظه از حنجره چندصد زن برخاسته بود به طور عجیبی قدرتمند به نظر می رسید! چرا آنها نمی‌توانستند همین فریاد را برای موضوعی واقعا مهم سر دهند؟ آنها تا به آگاهی نرسند، طغیان نخواهند کرد، و تا طغیان نکنند به آگاهی نخواهند رسید...

فقط چهار طریق برای سقوط یک طبقه حاکمه وجود دارد: یا از خارج مورد حمله قرار می گیرد و مغلوب می شود، و یا به حدی در حکومت عدم کفایت نشان می دهد که توده های مردم تحریک به انقلاب می شوند و یا اجازه می دهد که یک طبقه متوسط ناراضی به وجود آید و یا آنکه اصولا اعتماد به خود و علاقه به حکومت را از دست می دهد.

وقتی هیچ نوع اثر خارجی که بتوان برای به یاد آوردن گذشته ها به آن رجوع کرد وجود نداشته باشد حتی مهمترین وقایع زندگی نیز از خاطر انسان می رود.

 

دانلود کتاب 1984