معرفی کتاب خانه لهستانی ها اثر مرجان شیر محمدی.

این رمان جدیدترین رمان نویسنده است.قصه این رمان که نویسنده گفته است این قصه را با الهام گرفتن از قصه های هاکلبری فین نوشته است از زبان یک پسر که ۱۴ سال سن دارد روایت میشود که قصه زمانی را که ۱۰ سال داشت در خانه لهستانی ها توضیح میدهد هنگامی که همراه با مادر و خاله و مادربزرگش در خانه ای در جنوب تهران زندگی میکرد.

قصه در دوره پهلوی ۲ اتفاق می افتد و روی زندگی زنان مترکز است درباره ترسها و مشکلاتشان و شیوه تصمیم گیریشان که با یک لحن ساده از زبان پسر داستان بیان میشود صحبت میکند که البته دنیای پسر بچه با دنیای زنها متفاوت است و گاهی اوقات پسر بچه تحت تاثی زندگی زنها قرار میگیرد‌.

رمان چندین شخصیت کلیدی دارد که نویسنده متناسب با نوع نقشی که در داستان دارند در موردشان صحبت میکند و توصیفشان میکند.یکی از مهمترین شخصیتها خاله پری نام دارد که از نگاه اهالی کارهای عجیب انجام میدهد و دیوانه است ولی یک شخصیت باهوش و دلیر هم دارد.علاوه بر داستان ساده این رمان که خوانندگان را راضی کرده نوع شخصیت پردازی نویسنده هم که قوی است یکی دیگر از نکات مثبت کتاب است که نویسنده به نحو احسن انجامش داده است.

 

متن پشت جلد کتاب:این رمان قصه کسانی است که در یک خانه بزرگ در جنوب تهران زندگی میکنند که از سالهای دور باقی مانده.قصه در زمان پهلوی ۲ روایت میشود و قصه کسانیکه که هر کدام رازهایی برای خودش دارد تبدیل به یک سناریو میشود برای موضوع مورد نظر نویسنده.

در این خانه هر فردی یک اتاق اجاره ای دارد و موضوع فقر با یک گذشته مبهم ترکیب شده و سبب شده که اتفاقات خاص و ترسناک به وقوع بپیوندد‌.

رمان خانه لهستانیها پر است از عبارتهای احساسی که در آن میتوان ترس از رها شدن در شهر را مشاهده کرد.داستانی در مورد زنهایی که این منزل دنیای شخصی خودشان به شمار میرود و اگر فردی به این دنیا تجاوز کند نمیشود عاقبت خوبی برایش تصور کرد‌.