معرفی کتاب تمام نورهایی که نمی توانیم ببینیم نوشته آنتونی دوئر- مترجم مریم طباطبایی ها
تمام نورهایی که نمی توانیم ببینیم کتابی است برنده جایزه پولیتزر ۲۰۱۵ که در گذر دو نفر در جنگ جهانی و وقوع جنگ میان فرانسه و آلمان را نشان می‌دهد. در حالی که زندگی های شخصی افراد هر چقدر هم وضعیتی پیچیده و منحصر به فرد و شخصی سازی شده برای افراد دارد باز هم جنگ آنها را رها نمی کند و جنگ در دل هر چیز هر چقدر هم متفاوت باشد و با دنیای عادی فاصله داشته باشد نفوذ کرده و آن را از بین می‌برد. جنگ مقوله ای است که در یک واژه به کوتاهی جنگ و سه حرف نمی گنجد، مفهوم جنگ فراتر از بیان کلمات است و ضربه‌های روحی روانی اجتماعی و فرهنگی آن در طول زمان نه فقط در حین جنگ بلکه تا سال‌ها پس از آن در زندگی تمام مردم جاری است. در چشمان تک تک افراد که در میان بحبوحه جنگ حضور داشته اند غم و سرگردانی احساس می‌شود که با کلمات به توصیف در نمی‌آیند، اما آنتونی دوره موفق شده است با به تصویر کشیدن دو نوجوان در میان جنگ فرانسه و آلمان این سرگردانی و دلواپسی را به گونه ای بسیار زیبا در تمام زندگی آوارگی و بی خانمانی و سرگردانی آنان و از دست دادن عزیزان شان نشان دهد .

 

دختر نابینا ۱۶ ساله ای به نام ماری لاورا لوبلان و پسر بچه ای به نام ورنر که یکی از فرانسه و دیگری از آلمان به مصاف جنگ که به آنان و خانه شان رسیده است می روند و هر یک در شرایطی پیچیده و عجیب به یکدیگر بر می خورند و روایتی بسیار عجیب اما عاشقانه و صریح و زیبا رخ می‌دهد که مخاطب را در سرتاسر این کتاب در انتظار خود نگاه داشته بوده است. این کتاب به سادگی و روانی یک رود در برابر دیدگان می گذرد و خوانده می شود و در این غم انگیز بودن خود زیبایی و تجربه هایی منحصر به فرد برای خواننده به ارمغان می آورد.
میدانی ترنر همه می‌گویند من شجاع هستم، وقتی که بینایی ام را از دست دادم همه گفتند شجاع هستم، وقتی پدرم رفت همه گفتند شجاع هستم، اما این شجاعت نیست، چون من چاره دیگری ندارم، من از جایم بلند میشوم و زندگی را ادامه می‌دهم، مگر تو هم همین کار را نمی کنی؟ مگر تمام مردم این کار را نمی‌کنند؟ - از متن کتاب