معرفی نمایشنامه شک-جان پاتریک شنلی-ترجمه محمد منعم


نمایشنامه شک در سال ۲۰۰۴ نوشته شده و در سال ۲۰۰۵ جایزه های پولیتزر و تونی را از آن خود کرده است.

جالب است بدانید این نمایشنامه را رومن پولانسکی کارگردان نام آور سینما اواخر سال ۲۰۰۶ در پاریس و در بعد در آوریل ۲۰۰۷ در ورشو به صحنه برده است.

بن برنتلی منتقد تاتر نیویورک تایمز شک را یکی از ۱۰ نمایشنامه برتر سال دانسته است و از آن به عنوان نمایشنامه‌ای باشکوه یاد کرده است.

جان پاتریک شنلی در سال ۲۰۰۸ نمایشنامه شک را به فیلمنامه تبدیل و خودش ان را با بازی مریل استریپ در نقش خواهر آلویسیوس و فیلیپ سیمور هافمن در نقش پدر فلین برای پرده سینما کارگردانی کرد.
جان پاتریک شنلی سال ۱۹۵۰ در محله برانکس شهر نیویورک متولد شد و در کودکی از کودکستان سنت هلنا اخراج شد.

 

برای همه عمر از ناهار خوردن در مجتمع سنت آنتونی محروم شد. از دبیرستان کاردینال اسپلمن اخراج شد. پس از اینکه در دانشگاه نیز راه به جایی نبرد و در فهرست کمیته انضباطی دانشگاه نیویورک قرار گرفت وارد نیروی دریایی ایالات متحده شد. سپس به دانشگاه بازگشت و بالاخره در سال ۱۹۷۷ با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد. فعالیت نوشتاری خود را پس از فارغ‌التحصیل شدن آغاز کرد و در سال ۱۹۸۷ بود که به طور رسمی و حرفه ای وارد شغل نویسندگی شد.

فعالیت خود را به نگارش نمایشنامه برای صحنه محدود نکرد؛ نوشتن نمایشنامه رادیویی و تلویزیونی و به نگارش فیلمنامه برای سینما و مجموعه های تلویزیونی هم پرداخت. در سال ۱۹۸۸ به خاطر نگارش فیلمنامه ماه زده جایزه اسکار را دریافت کرد.

نمایشنامه‌هایی که نوشته عبارتند از دنی و دریای آبی عمیق، داستان کثیف، چهار سگ و یک استخوان، بیمار روانی جنسی، آواز ملوان، وحشی در برزخ و پول من کجاست. او نمایشنامه تلویزیونی زنده از بغداد و فیلمنامه کنگو را نیز در کارنامه خود دارد.