پیرامون  کتاب روانشتاسی انسان در جستجوی معنی اثر دکتر ویکتور فرانکل که در ایران توسط  اقای نهضت صالحیان و  بانومهین میلانی  بفارسی برگردانده شده را انتشارات حرفه ای درسا نشر و پخش نموده است 

نویسنده این اثز که روانپزشکم بود بعضا از مریض های خود که گرفتاریهای متعددی رنج می برند سوالهای خاصی می پرسید بگونه شکی به ایشان ایجاد شود مثلا چرا اصلا خودت را نمی کشی و از جواب این پرسش های عجیب درمان ایشان را پیدا می نمود

 

 

 کتاب انسان در جستجوی معنی شامل دو بخش است که بخش نخستپیرامون زندگی پر رنج و دشوار دکتر فرانکل میباشد که در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی  گرفتار است او در این اردوگاه ها خانواده و همسر خودش را از دست می دهد و رنج خیلی زیادی می کشد و هر روز با این ترس زندگی می کند که شاید اخرین روز زندگیش باشد و اورا در کوره ادم سوزی بیاندازند. و او و بسیاری دیگر شرایط بسیار تلخ و دشواری را سپری می کنند در این قسمت از کتاب دکتر به بررسی سال های اردوگاه اجباری و خاطرات آن دوران می پرداز و اینکه چه چیزی باعث شد او در آن شرایط سخت دوام بیاورد.

بخش بعدی یا همان دوم به این موضوع اشاره مینماید که چگونه دکتر ویکتور توانست روش درمان لوگوتراپی یا و معنا درمانی را کشف کند. او در این قسمت به بررسی این نظریه می پرداز و آن را به خوبی توضیح می دهد. مهم ترین ایده دکتر فرانکل این است که تلاش برای یافتن معنی در زندگی اساسی‌ ترین نیروی محرکه هر فرد در دوران زندگی او می باشد.

 یکی از اسم هایی که دکتر ویکتور فرانکل برای کتاب انسان در جستجوی معنی درنظر داشته، “در هرشرایطی به زندگی بله بگو” بوده است. زندگی وقتی هست و ما در حال زندگی کردن هستیم، درآن درد، رنج، اسارت، بیماری، پیری، مرگ و… هم هست. این که چگونه با این ها مواجه می شویم، مهم است. آنچه انسان را از بقیه موجودات متمایز می کند، در کنار عقل، “قدرت انتخاب” اوست.

انسان می تواند در برابر اتفاقات و مشکلات بیرونی تصمیم بگیرد که چه واکنشی از خود نشان دهد. این نوع واکنش است که اهمیت دارد و به اعتقاد دکتر فرانکل همین موضوع است که کیفیت زندگی یک فرد را مشخص می کند.

وقتی کتاب را می خوانید به این فکر می کنید که زندگی اکنون من هرچقدر هم که می خواهد سخت باشد در مقابل رنجی که ویکتور فرانکل تجربه کرده است، هیچ است و به معنای واقعی کلمه هیچ است. با خواندن این کتاب یک دید گسترده و بسیار بهتری نسبت به زندگی خود پیدا می کنید چون شما از این موضوع آگاه شده اید که واکنش شماست که زندگی رو می سازه و نه شرایط و مشکلات بیرونی.

 

 

برای خرید کتاب انسان در جستجوی معنی کلیک نمایید