معرفی کتاب چهار میثاق اثر دون میگوئل روئینز:
کتاب چهار میثاق یا در عنوانی دیگر کتاب خرد سرخپوستان تولتک، بی شک از آن دسته کتاب هایی است که به یکبار خواندنش می ارزد، هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود به این فکر برود که چطور انسان بهتری باشد و چگونه کیفیت زندگی عادی خود را افزایش دهد. نویسنده کتاب، دون میگوئل روئینز، از نوادگان تولتک ها( فرهنگی باستانی در آمریکای مرکزی)، جراح و نویسنده، لازم می بیند که آیین باستانی قابل احترام قبایل پدران خود را، منتشر کند، گسترش دهد و در دسترس عموم قرار دهد بنابراین شروع به نوشتن می کند.
محتوای کتاب شامل چهار میثاق ارزشمند و گرانبهایی است که در طول کتاب نحوه رعایت این چهار میثاق را گام به گام به خواننده نشان می دهد که چگونه آنها را جزئی از زندگی خود کند و آرامش و فراغت و آسودگی را برای خود به ارمغان بیاورد.


در هر جامعه و فرهنگ و آدابی، نشستن پای حرف های کهنسالان و مشورت و هم نشینی با آنان، جزء وظایف جوان تر هاست و چه بسا موجب هدایت و رهنمود آنها نیز بشود، حال می توان با خواندن کتابی، از این نعمت بهره ور شد و با ریش سفیدان بزرگ یک قوم سرخ پوست به معاشرت پرداخت و درس های بزرگ و ارزشمند زندگانی آنان و پدرانشان را برای عمر خود و فرزندانمان به سوغات ببریم.
چهار میثاق گرانبها در کتاب را به طور خلاصه و بریده می خوانیم:
اولین میثاق: با کلام خود گناه نکنید
اولین میثاق مهم ترینِ آنها، و همچنین دشوارترین آنهاست. این میثاق به قدری مهم است که تنها به کمک آن شما قادر خواهید بود به مرحله ای از وجود ارتقا یابید که من آن را بهشت زمینی می خوانم.
اولین میثاق خیلی ساده به نظر می آید، اما خیلی خیلی قدرتمند است.
دومین میثاق: هیچ چیز را به خود نگیرید.
هر اتفاقی که در اطراف شما افتاد، آن را به خود نگیرید.
سومین میثاق: تصورات باطل نکنید
ما تمایل داریم که درباره ی همه چیز تصوراتی به سر راه دهیم. مشکل این جاست که این تصورات را باور می کنیم. می توانیم سوگند یاد کنیم که واقعی هستند. ما درباره ی آنچه دیگران می اندیشند ویا انجام می دهند، تصوراتی داریم – آنها را به خود می گیریم- آن وقت سرزنششان می کنیم و با ارسال زهر عاطفی با کلاممان، واکنش نشان می دهیم. به همین دلیل است که هر وقت تصوراتی به سر راه می دهیم، دنبال مشکل می گردیم. تصور می کنیم، تعبیر غلط می کنیم، مسئله را به خود می گیریم و از هیچ، فاجعه ای عظیم می سازیم.
چهارمین میثاق: همیشه بیشترین تلاشتان را بکنید
این فقط یک میثاق دیگر است، اما اجازه می دهد که سه میثاق دیگر به عادات عمیقاً ریشه داری مبدل شوند. میثاق چهارم در مورد عمل به سه میقاق قبلی است.
گفتنی است کتاب فوق بیشتر از ده سال در فهرست پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های دنیا قرار گرفته است.

 

خرید کتاب چهار میثاق اینجا کلیک نمایید