معرفی کتاب عشق و تحلیل روان کاوانه نوشته آذر دخت مفیدی.انسان از دوران بلوغ در پی عشق میرود و از آن دوره به شناخت از خود و جهان میرسد عشق از دیدگاه های زیادی شرح داده شده و بشر اشتیاق زیادی دارد که این پدیده مهم در زندگی را بشناسد.

عشق یک اتفاق تقریبا پیچیده روانی و عاطفی است که یکی از علت های آن کشش روانی و جسمی نسبت به جنس مخالف است کتاب در پی بررسی کردن تعریف عشق و مسائل جنسی و تفاوت های آن از نگاه مردها و زن های میانسال،و کودکان و نوجوانان،رابطه های عاشقانه و جنسی،شکست در عشق، و هرزه بودن زن و مرد در رابطه و یک سری اختلال جنسی مانند خودارضایی، و انحراف های جنسی است و موضوعات اطراف آن‌را در نظریه های مختلف از نگاه روان شناسی و روان کاوی بررسی میکند.

مهم ترین نشانه های سلامت روحی و روانی افراد این است که عشق در زندگی آنها وجود داشته باشد و هرکس باید به دنبال خواسته درونی خود باشد و با رسیدن به آن مشکلاتش‌را حل کند در بین انسان ها آنهایی به یک فرد موفق تبدیل میشوند که در زمینه کار، و رابطه های اجتماعی و عاطفی موفق بوده اند از بین این موارد روابط عاطفی اهمیت بیشتری دارد.

نویسنده معتقد است آگاهی از این موضوعات به رشد و پختگی روابط عاطفی کمک زیادی میکند نویسنده کتاب دکتر آذر دخت مفیدی روان پزشک و روانکاو است که مدرک پزشکی را در سال ۱۳۷۰ و روان پزشکی را در سال ۷۳ از دانشگاه تهران گرفته است.

 

و ۲ سال در دانشگاه علوم بهزیستی استاد یار بوده است و سپس در مطب کار کرده است‌ و مقاله های مختلفی درباره مشکلات اجتماعی،مشکلات فردی نوشته است کتاب مورد نظر تجربه های دکتر مفیدی در امر درمان و مشاوره به مدت ۱۳ سال است‌.

از دیگر آثار با ارزش او در زمینه درمان میتوان به حکمت بالغانه زیستن،یک چکه خورشید،بلوغ دوم بلوغ روانی،من در معنای روانشناختی،و مطلق در ذهن ایرانی اشاره کرد.

قسمتی از متن کتاب(عشق یک نیاز عاطفی است که در صورت سالم بودن روان انسان به آن نیازمند است که از داشتن خواسته ارتباط داشتن با والد جنس مخالف در دوره اودیپال رشدی سرچشمه میگیرد.از نگاه نویسنده عشق یک اتفاق جذاب نشان داده شده است که زندگی انسان را از حالت روزمرگی خارج میکند و معنای جدید به زندگی میبخشد.این که انسان حس کند کسی دوستش دارد و خودش هم به آن شخص علاقمند است منجر به افزایش اعتماد به نفس خودش میشود و همه اینها باعث بالندگی انسان میشود).