شجاع باش دختر
نویسنده : ریشما سوجانی
روانشناسی

ریشما سوجانی حقوق دان و سیاستمدار آمریکایی در سال ۱۹۷۵ در ایلینوی بدنیا آمد.او اولین زن هندی آمریکایی است که در کنگره شرکت کرده و قبلا معاون دادستان بوده است.او کاندیدای دموکرات شرکت کرده و سوم شد.وی بنیانگذار سازمان girls who code میباشد.
در کتاب شجاع باش دختر در موردکمال گرایی و عواقبی که دارد با دختران حرف میزند ،چیزی که امروزه خیلی با آن سر و کله دارند.یعنی اینکه همش سعی در بهترین حالت ممکن بودن دارند و جسارت انجام کاری را ندارند و همیشه تلاش میکنند که خود را کامل کنند،آن ها اکثر اوقات از رفتار خود ناراضی هستند و کار هایشان را چون بر این باورند که به طور کامل چیزی را نمیدانند انجام نمیدهند.
او در این کتاب دلیل اینگونه رفتار ها را بیان میکند و دلیل آن را نوع تربیت در خانواده میداند،او میگوید مثلا از بچگی همش از آن ها میخواهند که خوب رفتار کنند،درس بخوانند و نمره ی خوب بگیرند ،سعی کنند زیبا بنظر بیاند،ساکت باشند و به حرف بزرگتر گوش کنند.ا میگوید همه ی اینها باعث میشود که نتوانیم به درستی کاری را انجام دهیم چون همش فکر میکنیم که کامل مسلط به انجام آن نیستیم و با یک اشتباه کوچیک از درون نا امید میشویم.و در آخر میگوید که هرگز برای اینکه خود را اصلاح بکنند دیر نیست.


بخشی از کتاب

پسران آموزش دیده‌اند که شجاع باشند، درحالیکه دختران آموزش دیده‌اند که بی‌عیب‌ و نقص باشند.
به‌ دلیل اینکه از سنین کم بابت بی‌عیب‌ و نقص ‌بودن پاداش گرفته‌ایم، در بزرگسالی به زنانی تبدیل شده‌ایم که از شکست ‌خوردن هراس دارند.
در زندگی‌های شخصی و حرفه‌ای خود خطر نمی‌کنیم؛ زیرا می‌ترسیم در صورت خطاکردن قضاوت شویم، خجالت‌ زده و بی‌اعتبار شویم، وجههٔ عمومی‌مان افول کند یا اخراج شویم.
به‌ طور خودآگاه یا ناخودآگاه از انجام هرکاری که از موفقیت در آن اطمینان نداریم، خودداری می‌کنیم تا از ناراحتی و تحقیر احتمالیِ آن اجتناب بورزیم.