معرفی کتاب سيلى واقعيت اثر دكتر راس هريس

"دیر یا زود واقعیت به شما سیلی خواهد زد."
اين اولين جمله از اولين صفحات كتاب است كتابى كه قصد دارد صادقانه خواننده را به سمت هنر حل مسائل پيش ببرد نه يك تصور خيالى از يك زندگى آرمانى!
همه ى ما زندگى خود را سرشار از تضاد ها و مشكلات ميبينيم و در اكثر مواقع به جاى حل مسئله به دنبال بهانه جويى يا سرزنش خود هستيم تا در گرداب غم و غصه بيشتر فرو رويم. كتاب "سيلى واقعيت" به خواننده كمك ميكند تا عاشق خود باشد. خودش را در مشكلات رها نكند. عاشقانه خود را در آغوش بكشد و با خود همدردى كند.
دكتر راس هريس نويسنده ى كتاب هاى خوديارى است. راس پس از دوره طبابت، به روانشناسى، سلامت و تندرستى علاقه مند شد كه سر انجام اين مسير تغيير بزرگى را در زندگى حرفه اى اش به وجود آورد و او حالا يك پزشك درمانگر است.
جز كتاب سيلى واقعيت او، كتاب تله شادمانى او هم بسيار مفيد و پر فروش بود و به بيش از ٣٠ زبان ترجمه شد.
حسن نوشته هاى هريس روان بودن و پيچيده نبودن متون است. كتاب هاى راس هريس به دليل نوع نگارش آن، به متخصصان و عموم پيشنهاد ميشود.
در بخش اول كتاب دكتر هريس خواننده را متقاعد ميكند كه در بروز مشكل ابتدا به خود علاقه مند باشد و همچون يك دوست واقعى شرايط را بپذيرد و از صندلى قربانى بلند شود.
او چهار مرحله را تعريف ميكند

سيلى واقعيت
نوشته ى دكتر راس هريس
مترجم على صاحبى
انتشارات سايه سخن


كه فصل هاى كتاب را تشكيل ميدهد.
مرحله ى اول : با خود مهربان باشيد
مرحله ى دوم: لنگر ها را بينداريد
مرحله ى سوم: موضع بگيريد
مرحله ى چهارم : گنج را بيابيد
در فصل ها علاوه بر مطالبى كه به خواننده مى آموزد، تمرين هاييم هم وجود دارد كه انجام آن ها براى اثبات آنچه ك آموزش داده شده ، لازم است.
در ابتدا توضيح داده ميشود كه دكتر هريس در زمينه ACT مشغول به فعاليت است.
ACT درمان مبتنى بر پذيرش و تعهد است.
همان چيزى كه در اين كتاب به وضوح ميشود خواند و لذت برد.
پذيرش هر چه كه ما را از درون سست ميكند و راه تسكين دردهايمان با دستان خودمان.
آگاهانه رفتار كردن با خود در هنگام سختى، با درد و رنج را از بين نميبرد بلكه مانند آموزگارى كمك در حل آن ها ميكند.
اين همان چيزى است كه هر كسى در هنگام بروز مشكل نياز دارد.
در فصل چهارم اين كتاب در قسمتى ميخوانيم كه :
مهم نيست شكاف واقعيتى كه با آن مواجه شده ايم از چه نوع باشد- بيمارى لاعلاج، خيانت، چاقى ، داغ ديدگى، طرد شدگى يا بيكارى- هرچه باشد بايد درباره اش اقداماتى صورت گيرد. بنابراين اگر ميخواهيم به طور كارامدى اقدام كنيم، بايد خود را از گرداب افكارمان بيرون بكشيم و با دنياى واقعى اطرافمان ارتباط برقرار كنيم."
پس از اين مطلب با تمرين < مانند درخت بودن> آشنا ميشويم كه انجام آن گرما و مهربانى را القا ميكند تا راه را براى ادامه ى مسير هموار سازد.
* مطالعه اين كتاب ب همگى پيشنهاد ميشود.
* بيشتر به كسانى كه به مشكل طاقت فرسايى بر خوردند و راه رهايى را نميدانند و يا كسانى كه مدت هاست خود را در صندلى قربانى ديدند و وقت آن است كه برخيزند و براى مشكل خود دست به حركتى بزنند