معرفی کتاب تپلی اثر گی دو موپاسان  ترجمه محمد قاضی
در سال ۱۸۵۰ در شاتو میرومنیل در تورویل-سور-ارک به‌دنیا آمد. او در کنار استاندال، بالزاک، گوستاو فلوبر و امیل زولا یکی از بزرگترین داستان‌نویسان قرن نوزدهم فرانسه به‌شمار می‌آید. او در طول زندگی نسبتاً کوتاه ۴۳ ساله‌اش حدود ۳۰۰ داستان کوتاه، ۶ رمان و نیز ۳ سفرنامه، یک مجموعه شعر و چند نمایشنامه نوشت؛ ولی نقطه اوج کارهای موپاسان داستان‌های کوتاه اوست که برخی از آنها نظیر تپلی (داستان کوتاه) از شاهکارهای ادبیات داستانی جهان شمرده می‌شوند. #موپاسان استاد نوعی از داستان کوتاه است که به قول سامرست موآم «می‌توانید آن را پشت میز شام یا در اتاق استراحت کشتی نقل کنید و توجه شنوندگان خود را جلب نمایید.»
او تحت تأثیر #ویکتور_هوگو نخست اشعاری عاشقانه سرود. بعدها با لوئی بویه و گوستاو فلوبر آشنا شد و همراه آنها به بررسی آثار بالزاک پرداخت و پس از آن به شکل جدی به نویسندگی روی آورد.
به نظر من با یک داستان تمام عیار فرانسوی طرفیم؛ اون هم از نوع کلاسیکش! همون چیزی که تقریبا یک قرن بعد از این داستان، طی جنبش *رمان نو* دستخوش تغییر و شاید فراموشی شد.

 


داشتن طرح و پیرنگ مشخص، پرداختن به جزئیات و توصیف‌های دقیق، شخصیت‌هایی که هر کدوم به نوعی متناسب با چراییِ حضورشون پردازش شدن و اکثرشون در قالب تیپ جا می‌گیرن، ادراک مادی و بصری اشخاص، دیالوگ‌های تحلیلی که بعضاً حول بدیهیات شکل می‌گیره و پیوستگی منظم حوادث از جمله ویژگی‌های داستان‌های کلاسیکه که به وضوح در این داستان قابل مشاهده‌ است.
بستری که نویسنده برای نوشتن داستان ازش استفاده کرده در واقع جنگی بین ناپلئون سوم و امپراتوری پروس با دخالت‌های بریتانیاست که بیشتر از یک سال طول نکشید و با شکست حکومت فرانسه مختومه اعلام شد.
طبیعتاً نویسنده‌ای که چنین چیزی رو تجربه کرده بیشتر از هر مکتب و تکنیکی میل به روایت مشاهدات و تجربیات عینی داره. همین ماجرا باعث می‌شه داستانی واقع‌گرایانه، اجتماعی و انتقادی به دور از مانیفست‌های حکومتی یا حزبی شکل بگیره.
من فکر می‌کنم این داستان در نمایش تصویر جامعه‌ای جنگ‌زده و مشوش، سرگردانی درونی افراد درباره‌ی آنچه هستن و آنچه مایلن باشن، ارائه‌ی تعریف از مفاهیم عمیقی مثل وطن، جبر، شریعت، غم و...، انتقاد از تفکر مذهبی-سنتی رایج و احترام به شعار آزادی بسیار جذاب عمل کرده اما اغراق، دوقطبی بودن شخصیت‌ها -سیاه و سفید تام- و حشو کلام به جذابیت اون آسیب زیادی وارد کرده.

زهراک‍ـ...