درباره کتاب امی نوتر مادر جبر نوین اثر مارگارت تنت :


امی نوتر در سال هزار هشتصد هشتاد دو در خانواده ای صاحب کمال بدنیا امد. او در دورانی رشد کرد که محیط دلسرد کننده ای برای پیشرفت زنان مستعد بود، اما با تکیه بر استعداد و همت بلند و نیز حمایت های پدر ریاضیدانش، توانست از دانشگاه ارلانگن دکترای ریاضیات بگیرد.
مادر سخت کوش او انتظار داشت امی هم زنی با تحصیلات متوسطه باشد و به کارهای خانه داری و هنری روی آورد، اما امی اراده کرده بود ریاضیدان شود. او بعد از اخذ دکترای ریاضیات به دانشگاه گوتینگن نقل مکان کرد و با وجود تمام تبعیض ها و دشواری هایی که به جهت جنسیتش در آلمان، آن زمان توانست با کمک ریاضیدان طراز اولی همچون دیوید هیلبرت بنیانگذار مکتبی در ریاضیات شود.
نوتر با وجود سختی های کار در محیط علمی آن دوره، شاگردان ریاضیدانی را تربیت کرد که به پسران نوتر شهرت یافتند. بعد از اینکه آتش جنگ در آلمان هیتلری بالا گرفت، نوتر به دلیل مذهبش مجبور به ترک آلمان شد. او بعد از فراز ونشیب های فراوان به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه برین ماور کرسی استادی گرفت اما عمیقاً از وقایع پیش آمده در سرزمین مادری اش متاثر بود. به سال 1935 او به ناگاه به دلیل عوارض بعد از عمل جراحی، در پنسیلوانیا ی آمریکا درگذشت اما میراث علمی و معنوی او برای جهان علم و زنان و دختران مشتاق دانش و به ویژه ریاضیات همچون گوهری گرانبها به جای مانده است.


پاول الکساندروف عضو فرهنگستان و رئیس انجمن ریاضی‌دانان مسکو در پنجم سپتامبر سال ۱۹۳۵ در سخنرانی خود به مناسبت درگذشت نوتر، او را ” بزرگترین زن ریاضی‌دان، دانشمندی سترگ، معلمی بی‌مانند و انسانی فراموش‌نشدنی” نامید.
پاول الکساندروف، آلبرت انیشتین، ژان دیدونه، هرمان وایل، و نوربرت وینر از او به عنوان مهمترین محقق زن در تاریخ ریاضیات یاد کرده‌اند. تحقیقات و دستاوردهای او تغییراتی بنیادین در نظریهٔ حلقه ها، نظریهٔ میدان ها و جبر ایجاد کرد.
نام ریاضی‌دان بزرگ قرن بیستم، امی‌نوتر، در بین فیزیک‌دانان نیز، نامی آشناست. علت شهرت امی‌نوتر در بین فیزیک‌دانان، قضیه‌ی مشهور نوتر است که نشان می‌دهد "به هر تقارن پیوسته سراسری می‌توان یک جریان پایسته نسبت داد". با توجه به اینکه تقارن‌ها در جای‌جای فیزیک ظاهر می‌شوند، این قضیه نیز بسیار کاربرد دارد. اثبات قضیه در چند سطر کوتاه امکان‌پذیر است. اولین بار که دانشجویان با این قضیه مواجه می‌شوند، گمان نمی‌برند چه‌قدر در مراحل بعدی از این قضیه‌ی به ظاهر ساده استفاده خواهند برد و جالب‌تر آن‌که هر بار مجبور خواهند شد به اثبات قضیه بازگردند و پیش‌فرض‌های آن را با دقت و عمق بیشتری باز ببینند. به جرأت می‌توان گفت هیچ قضیه‌ای در فیزیک تا این اندازه ساده و در عین حال چند لایه باشد.
قسمتی از نوشته های مقدمه کتاب توسط نویسنده:
بخش اصلی داستان امی به تجربیات او در مورد تبعیض ها بر می گردد. او به عنوان زنی یهودی، با موانع وحشتناکی روبرو بود. نمی دانم که آیا پدر امی داستان هوپاتیا(زن ریاضیدان رومی) ،سوفیا کوالفسکی( زن ریاضیدان روسی) و یانگ را برایش تعریف کرده بود یا خیر، اما احتمال آن وجود دارد. با اینکه زنان جوان امروزی با مشکلات امی و زنان هم عصرش روبرو نیستند اما آن ها همچنان باید با موارد کلیشه ای و محدودیت های خود مبارزه کنند. با ارائه ی داستان زندگی امی، امیدوارم زنان جوان بسیاری با جادوی ریاضیات آشنا شوند.