معرفی کتاب جهان فراطبیعی اثر محمدرضا توکلی صابری:
کتاب جهان فراطبیعی، علم، شبه علم و ضد علم در دوران پست مدرن، نوشته محمدرضا توکلی صابری فارغ التحصیل داروسازی دانشگاه تهران و دارای مدرک دکتری شیمی پزشکی از دانشگاه آکسفورد و فوق دکتری از دانشگاه اکس تر است و مدتی استاد دانشگاه های انگلستان و آمریکا بوده است.
دنیای عصر حاضر با وجود تمامی پیشرفت های علمی و گسترش دانش بشری، باز هم از وجود کسانی که نسبت به موضوعاتی که هیچ گونه پایه ی علمی و پشتوانه منطقی ندارند، تاکید می کنند، خالی نیست. بسیاری از باور های این افراد، دنباله رو باورهای اجداد و یا داستان هاییست که به عنوان الگو مذهبی و یا اخلاقی از کودکی برای آنان بازگو می شده و در بعضی چنان ریشه دوانیده که با تک تک سلول های وجودشان حاضر به دفاع از این باورهای بی اساس هستند. کتاب حاضر با بررسی چنین عقایدی که در لحن عامیانه خرافات نامیده می شوند، به نکوهش و مقابله با آن ها برمی خیزد. نویسنده ابتدا سعی می کند علم و شبه علم را تعریف کند و آن دسته از باور های عوام که لباس علم بر تن کرده اند و در فضای مجازی دست به دست می شوند و بخشی از دانش افراد را تشکیل می دهد را روشن می کند.

 


نویسنده که تلاش خود را برای ارائه متنی عامه پسند به کار گرفته تا کتابی قابل درک همگان پدید آورد، پژوهش های بیشماری در بسیاری زمینه های علمی را از جمله روانشناسی، ستاره شناسی، فیزیک، باستان شناسی، زیست شناسی، پزشکی، تاریخ و فلسفه، همگی گردآوری می کند تا ابزار محکمی پدید آورد و به مهار قدرت این باورهای عجین شده با دیدگاه عوام و ابطال آن ها که موضوعات مختلفی از جمله فلسفه، عرفان، بهداشت، موضوعات فراطبیعی و فراعادی را شامل شدند، بپردازد.
نویسنده در همان ابتدا با مقایسه خرافه های عصر قدیم با عصر جدید، نشان می دهد که در زمان قدیم تنها چهره این خرافات متفاوت بوده و اکنون آن ها ردای دانش بر تن کرده اند و کاملا آن ها را مورد نکوهش قرار می دهد که این مطالب غیر علمی خود را زیر چتر دانش از گزند آزمایش و پژوهش پنهان ننمایند و اگر حرفی برای گفتن وجود دارد، باید از نظر علم یا دانشورزی (science) مورد قبول باشد.