معرفی کتاب هپاتیا، دختر خورشید، فرزند زمین اثر بهرنگ داوودی حموله:
کتاب هیپاتیا، دختر خورشید، فرزند زمین، توسط بهرنگ داوودی حموله، نویسنده و کارشناس مکانیک پتروشیمی و عضو انجمن ریاضیدانان ایران به نگارش درآمده است.
هیپاتیا، بانوی بزرگ فیلسوف و منجم و ریاضیدان ساکن اسکندریه است و به عنوان اولین بانوی ریاضیدانی که اطلاعاتی از زندگی او در دست است، شناخته می شود.
تئون، پدر هیپاتیا، که خود استاد دانشگاه اسکندریه و ریاضیدانی بزرگ در عصر خود بود، وقتی دخترش را از همان کودکی دارای هوش و زکاوتی بسیار دید، استعداد و علاقه اش را شایسته حمایت دید و او را از کودکی تعلیم داد. هیپاتیا نیز با قوه ذهنی بالای خود در جلسات و سخنرانی های بزرگی که پدرش حضور می یافت، شرکت می کرد و دائما در کنار پدرش به مطالعه می پرداخت.
هیپاتیا به موضوعات و علوم مختلف از جمله فلسفه، ریاضیات، نجوم و ادبیات بسیار علاقه مند بود و در همه این زمینه ها به خوبی مطالعه می کرد و مطالعات خود را تا حدی گسترش داد که در هر یک از این زمینه ها توانست به درجه استادی برسد و خود در حل مسائل فلسفی و ریاضی دشوار، صاحب سبک و مهارت و همچنین شیوه حل مخصوص به خود شود. او راه حل های متفاوتی در حل بسیاری از مسائل ریاضی ارائه کرد و به راستی جزو نوابغ این رشته به حساب می آید. ریاضیاتی که هیپاتیا تدریس کرد و شیوه حل مسائل توسط او تا مدت ها بعد از نیوتن و دکارت و لایب نیتز در همان سطح باقی ماندند و تغیری نکردند.


تاثیر جاودانه ای که هیپاتیا در ریاضیات گذاشت در زمان خودش ناشناخته بود و تفکر عمیقش باعث شد که جانش را بر سر تفکر و عقاید خود فدا کند.
کتاب هیپاتیا، دختر خورشید، فرزند زمین، در ابتدا به شناخت و بررسی سیر تاریخی شهر اسکندریه از زمان احداث آن تا زمانی که شاهد به قتل رسیدن هیپاتیا بود، می پردازد. سپس نویسنده به بیوگرافی و حسب حال زندگی بانوی بزرگ فیلسوف پرداخته و در سه فصل کاشت، داشت و برداشت آن را بازگو می کند. و در نهایت در فصل آخر، فصل بی نهایت، به ماحصل دستمایه های بانو پرداخته می شود و عشق به ریاضی و اختراعات او معرفی و مسیر تحول فکری و نقش اجتماعی او آشکار می گردد.

 

برای خرید کتاب هپاتیا، دختر خورشید، فرزند زمینکتاب هپاتیا، دختر خورشید، فرزند زمین اثر بهرنگ داوودی حموله اینجا کلیک نمایید