معرفی کتاب زندگی من اثر استیون هاوکینگ:
بی شک یکی از تاثیرگذار و تامل برانگیز ترین داستان های واقعی جهان، داستان زندگی استیون هاوکینگ، نابغه معاصر انگلیسی است که با وجود تمامی محدودیت هایی که تماما مورد احاطه آن ها قرار گرفته بود، جهان علم را با تفکرات خویش، بسیار متعجب و شگفت زده کرد.
استیون هاوکینگ در جوانی به ALS مبتلاشد، یک بیماری نورون حرکتی که نخاع، مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری باعث از بین رفتن و غیرقابل ترمیم شدن دستگاه عصبی فرد می شود و به تدریج باعث ضعف حرکتی و تضعیف ماهیچه ها و سپس فلج عمومی می شود. با اینکه جامعه پزشکان با وجود این بیماری، حداکثر عمر قابل تصور را ده سال اعلام می کنند، اما استیون هاوکینگ توانست ۵۵ سال با این بیماری مبارزه کند و در طی این سال ها زندگی خود را حفظ کرد و در طی آن، حیاتی تاثیرگذار بر جهان و مانا برای خود رقم زد. وجود چنین بیماریی اما تاثیرات بسزایی در زندگی او گذاشت و اگر آن در زندگی این دانشمند بزرگ وجود نداشت، شاید جهانیان از وجود استیون هاوکینگ بزرگ بی بهره می ماندند. طوری که خود آشکار می کند که در سنین دانشجویی همانند دیدگاه همکلاسی هایش، چیزی را ارزشمند نمی دانست که در جهت آن تلاش کند و آن ارزش تلاش کردن داشته باشد؛ اما با آگاهی یافتن از وضعیت جسمانی و سلامتی روبه زوال خود، دیدگاهی متفاوت را برگزید و مرگ زودهنگامی که از بابت بیماری برایش پیش بینی می شد، باعث شدند او به آرزوها و علاقه مندی های همیشگی خود بیشتر دل بسپارد و هرچه بیشتر به آن ها بپردازد.


او با وجود تمام محدودیت های بیماریش توانست تاثیر شگرفی بر دنیای علم بگذارد، از جمله، توانست با همکاری راجر پنروز، ریاضیدان انگلیسی، ثابت کند که جهان هستی از درون یک تکینگی ایجاد شده است. تکینگی گرانشی، یک نقطه تک بعدی در فضاست که جرم بسیار بزرگی را در یک حد و حدود بسیار کوچک فشرده کرده و نیروی گرانش روی آن به سمت بینهایت میل می کند و انحنای فضا در آن به سرحد میزان خود خواهد رسید. علاوه بر آن قوانین مهمی برای سیاهچاله ها را کشف کرد و تقریبا در زمانی که دانشمندان معتقد بودند که از سیاهچاله ها نمی تواند چیزی خارج شود، او نشان داد که سیاهچاله هم می توانند تابش هایی داشته باشند. علاوه بر این؛ در زمینه های متفاوت دیگر نیز فعالیت های بسزایی داشت و برای نظریه های مختلف خود جوایز متعددی دریافت نمود.
حال کتاب زندگی من، سرگذشت و شرح حال این دانشمند نام آور و فیزیکدان معاصر فقید را با نگارش خود هاوکینگ روایت می کند.