معرفی کتاب جايگاه ما در جهان هستى- تئورى همه چيز اثر استفن هاوكينگ

چرا جهان وجود دارد؟
چرا پديده هاى عالم قانونمند هستند؟
جهان چطور به وجود آمد؟
ما كجاى جهان هستى، هستيم؟

همه ى ما كمابيش، استيون هاوكينگ كيهان شناس و فيزيك دان برجسته عصرمان رو مى شناسيم.او يكى از بزرگترين متفكران جهان شناخته شده است كه كمك شايانى به شناخت بهتر مدل هاى كيهانى كرده است.
استيون هاوكينگ در كتابى بسيار روان و قابل درك براى تمام سنين، سعى كرده تا مسائل و نظريات و برهان ى كيهانى را از شروع هستى تا به حال بيان كند.
او از مهبانگ و شروع جهان شروع مى كند و تا سياهچاله ها و بازى زمان صحبت مى كند. اسم اين كتاب "جايگاه ما در جهان هستى- تئورى همه چيز" است. اين كتاب شامل ٧ سخنرانى استيون درباره ى همه چيز است.
ابتدا با ايده هايش درباره ى كيهان مى نويسد و شروع كتاب با اين بحث بسيار قابل فهم و جذاب است. سپس نظريه انبساط جهان را مطرح مى كند، كه جهان دائم در حال انبساط است. در فصل سوم و چهارم سياه چاله ها بررسى مى شوند. سخنرانى پنجم او درباره ى منشاء و سرنوشت جهان است كه مى توان به جرات گفت يكى از خواندنى ترين بخش هاى كتاب است. اگر موضوع "زمان" براى شما جذاب و دغدغه است، اين فصل براى شما نوشته شده است. و در آخر سخنرانى نظريه همه چيز را مى خوانيد.
اين كتاب طورى نوشته شده است كه با هر سنى كه هستيد در درك و فهم نظريه ها به مشكل بر نمى خوريد و بسيار لذت خواهيد برد.


جالب است بدانيد كه استيون عليرغم باهوش بودنش در مدرسه شاگرد درس خوانى نبود. او در ١٧ سالگى به اكسفورد رفت و در رشته فيزيك تحصيل كرد. او با تلاش هايش بورسيه دكترا در كمبريج را گرفت و در همين اثنا بود كه بيمارى او (ALS)آغاز شد. دكترها تصور نمى كردند كه او مدت زيادى دوام بياورد ولى او تسليم نشد و حتى توانست از رساله دكتراى خود دفاع كند همچنين او با دختر مورد علاقه اش هم ازدواج كرد.
استيون از اعضاى انجمن سلطنتى بريتانيا بود و حتى بزرگترين نماد غير نظامى آمريكا( مدال آزادى رياست جمهورى آمريكا) را دريافت كرد. سرانجام در سال ٢٠١٨ در خانه اش چشم هايش براى هميشه بست.
اين كتاب علمى بسيار جذاب است و جواب خيلى از سوالات افراد كنجكاو در اين زمينه ها را داراست. پس:
* مطالعه اين كتاب به همگى پيشنهاد مى شود
* مخصوصا افراد علاقه مند به حوزه اخترشناسى و موضوعات علمى
هاوكينگ تلاش داشته است تا كشف سر منشاء جهان و نهايت آن را براى همگان به سهولت، تعريف و تفسير كند.
اگر دنبال يك سفر هيجان انگيز به جهان هستى هستيد اين كتاب شديدا به شما پيشنهاد مى شود.

 

كتاب جايگاه ما در جهان هستى- تئورى همه چيز
استفن هاوكينگ
ترجمه ى صالح خواجه دلويى
انتشارات كوله پشتى
ژانر نجوم و اخترشناسى( علمى)